RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Bruker millioner på å skape lidelser

Sist oppdatert:
Legemiddelindustrien betaler PR-byråer millioner av kroner for å skape blest rundt ulike lidelser vi ikke en gang visste var en sykdom. Deretter lanserer produsentene en medisin.

Reklame for reseptbelagte legemidler er forbudt i Norge, og derfor er PR i form av redaksjonell omtale gull verdt for medisinprodusentene

For å skape interesse i pressen, arrangerer PR-byråene ofte en konferanse som skal belyse saken. Til seminarene blir det invitert eksperter, som forteller om lidelsen og hvor utbredt den er, skriver Forbruker-rapporten.

I forkant blir det også gjerne laget en spørreundersøkelse rundt temaet, for å gi mediene noe konkret å skrive om. Samtidig blir historier fra pasienter med lidelsen gitt videre til pressen, og den alvorlige sykdommen får god spalteplass.

- Den involveringen som folk aldri hører om, men som er ekstremt viktig, er manipuleringen med diagnoser. At man kan overbevise myndighetene, leger og befolkningen om at det finnes sykdommer, og pasientgrupper, som kan defineres og behandles. Det er der pengene ligger, sier profesor Edward Shorter ved Universitetet i Toronto til det danske forbrukermagasinet tænk+test.

Et eksempel er GlaxoSmithKline og pr-firmaet Cohn&Wolfe som har gjort stor suksess i USA ved å klare å overbevise mediene, leger og forbrukere om at sosial fobi, også kjent som sjenanse, er en sykdom.

På grunn av PR-byråets arbeid ble sosial fobi nevnt rundt én million ganger i amerikanske medier i 1999, mot 50 ganger til sammen i hele 1997 og 1998.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere