RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Carina Charlotte Carlsen (NA24)

- De er arrogante, lyver og misleder markedet

Sist oppdatert:
Konkurrent langer ut mot Visma.

Visma hadde sin viktigste lansering noensinne sist uke, ifølge dem selv. Det er en nettbasert forretningsløsning som er den nye og store stasingen.

- Mange av de systemene som nå eksisterer på markedet dekker bare små områder slik at man må ha supplerende systemer, men Visma.net derimot er en helhetlig løsning som gir deg alt du trenger på et sted. Tjenesten er ferdig integrert og de fleste arbeidsprosessene er automatisert, og løsningen skal være ganske enkelt for både små og store virksomheter, sa Nils Vold, produktdirektør i Visma, på lanseringen.

Dette utsagnet får Staale Risa, daglig leder i 24SevenOffice, til å steile.

- Nils Vold og Visma er arrogante, lyver og missleder markedet, sier Risa til Nettavisen NA24.

Risa påstår derimot at de er Nordens første og mest komplette webbaserte forretningssystem.

- 24SevenOffice har vært på markedet siden tidlig 2000-tallet og er i dag Norges nest største system målt i antall kunder. Løsningen leverer en totalintegrert løsning med mye mer enn det Visma har i sin såkalte helhetlige løsning, sier Risa.

Visma sitt produkt visma.net inneholder kun et økonomisystem og Superoffice, mens 24sSevenOffice inneholder mange fler elementer i følge Risa.

- Da begynner du å snakke integrert. Så har vi tillegg integrert med bank, inkasso, kredittopplysninger, kredittsjekk og alle mulige slike opplysninger som ligger under det, forteller Risa.

Dette er elementer som Visma vil komme med for hvert kvartal fremover og flere elementer som er eget for Visma.

Les også disse sakene i Nettavisen:

- Vi var først
Risa mener at presentasjonen av visma.net på lanseringen like så godt kunne vært en presentasjon av en miniutgave av 24SevenOffice.

- Argumentene, alt sammen, det er det vi har brukt i alle år. Så det er ikke noe nytt eller noe som har skjedd nå. Vi var de første i Norden med webbasert forretningssystem for flere år siden. Jeg kunne stått ved siden av å presentert 24SevenOffice og vist mer i 24SevenOffice enn de viste av Visma uten å si et ord, sier Risa.

- Det som er overraskende er at de later som det ikke finnes noen andre webbaserte forretningssystemer på markedet. De snakker om at de skal være innovative og fremtidsrettede også lanserer de en webbasert løsning så sendt som i 2012 og sier nå er det vi, nå er markedet her og nå skal vi lansere. Det finnes i tillegg til 24SevenOffice andre mindre aktører i Norden som leverer slike systemer, samt store aktører som Salesforce og NetSuite i USA, mener Risa.

På lanseringen av Vismas nye produkt var konsernsjef Øystein Moan på scenen og snakket om at de webbaserte selskapene som allerede finnes fokuserer på småbedrifter.

- Det er mange bedrifter som etterspør denne typen løsninger nå. Markedet er faktisk modent for økonomisystemer på nett. Teknologier gjør det mulig å levere løsninger nå som også tilfredsstiller kravene til den profesjonelle bedriften, sier Moan på lanseringen.

Dette sier ikke Risa seg enig i.

- 24SevenOffice har lengst erfaring med teknologier for nettskyen og med mer enn 6.000 bedrifter i alle størrelser som benytter våre løsninger er vi et bevis på at markedet har vært modent lenge og at teknologi for å tilfredsstille kravene til de profesjonelle bedriftene og bruker har vært der lenge. Vi har kunder som blant annet PwC på våre systemer, sier Risa.

Goodbye creativity
24sevenOffice sitt slagord lyder som følger: Goodbye installation, Hello integration.

Visma sitt nye slagord lyder: Goodbye installation, Hello efficiency.

Risa forteller at Visma bytter litt på ordene bak, men bruker Goodbye og Hello slik 24sevenOffice har gjort i to år.

- Det er selvfølgelig en anerkjennelse for oss at de har stjålet vår markedskommunikasjon, men at en så stor aktør som Visma velger en slik strategi ovenfor en mindre konkurrent er uverdig og dårlig forretningsetikk. Sannsynligheten for at Visma og deres reklamebyrå har kokt dette sammen uten å se på oss, er svært liten, mener Risa.

Det ble også brukt en annen metafor på presentasjonen av visma.net som 24sevenOffice tidligere har brukt i sin reklame.

- De prøver å prente inn i markedet og at Visma er de eneste, vi er størst, vi er best og alt det der, men så er det egentlig bare tull. Så klarer de ikke en gang å komme med egne slagord, påpeker Risa.

Hva med forhandlerne?
Noe Risa setter et stort spørsmålstegn ved er hvordan Visma har tenkt til å løse dette med forhandlerne sine.

Tidligere har forhandlerne solgt CD-er som du skal installere på en server. Det forhandleren lever av er å installere en Visma software på en server og fått 20 prosent profitt av inntektene ved salget.

Men med en webbasert forretningsløsning får du ikke installert noe serveren for det ligger i nettskyen gjennom passord og brukernavn.

Så nå må forhandlerne til Visma begynne å tenke annerledes.

- Det er et inntektspotensial for forhandlerne med webbasert system, men de må gjøre om på forretningsmodellen sin. Hvis du gjør om på forretningsmodellen fra en slik upfront for salget til kun en liten andel av abonnementsinntekten, så vil du få en betydelig dipp på inntekten. Hvis du bare river av plasteret og sier at i dag vil du få en del av abonnementet i stedet for en profitt av investeringen, så vil det ha ganske mye å si for likviditeten og omsetningen til alle partnerne, forteller Risa.

På en annen side
Selv om Risa mener Visma presenterer sitt produkt på feil måte i forhold til at de ikke er først, mener han det er bra de kommer på webmarkedet.

- Det er veldig bra at de kommer på web og lanserer en webversjon. Vi har jobbet veldig mye med teknologi og føler det er en anerkjennelse at Visma, som Nordens største softwarehus, slår på stortrommen for det vi allerede har, sier Risa.

Han ser også på dette som en god måte for dem å skinne.

- Vi tror det vil sette mer lys på oss. Hvis du skal ut å kjøpe forretningssystem på web er det åpenbart at du ser på de alternative mulighetene og konkurrenter. Da søker du på hva som finnes på web og da vil jo vi dukke opp og det blir automatisk flere anbudsrunder for 24SevenOffice, sier han.

Risa mener at vinklingen til Visma burde vært annerledes, for eksempel - velkommen etter.

Nettavisen NA24 har vært i kontakt med konsernsjef i Visma, Øystein Moan, men han ønsker ikke å kommentere saken.

Andre saker i Nettavisen:

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere