RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- DnB NOR-kundene har seg selv å takke

Sløve bankkunder har skylden for at DnB NOR og andre storbanker kan ta seg klekkelig betalt for banktjenestene, mener BI-forsker Dag J. Hveem. Bytt bank, oppfordrer han.

Annenhver nordmann er kunde hos DnB NOR eller Nordea, til tross for at andre banker gjennomgående er langt billigere. BI-forsker Dag J. Hveem sier han selv er en av dem som av bekvemmelighetshensyn har valgt å opprettholde kundeforholdet til begge bankene.

- Storbankene vet hva de gjør
Men dersom konkurransen skal fungere og banktjenestene bli billigere, må flere nordmenn våkne opp av dvalen og bytte bank, mener studierektoren ved Handelshøyskolen BI.

- DnB NOR er jo som de andre storbankene profesjonelle når det gjelder å fastsette sine priser. De er konkurransedyktige, men ikke noe mer. Det har de ingen grunn til. Det vet nemlig meget godt at tilstrekkelig mange av oss er tilstrekkelig fornøyd i den forstand at man ikke bytter, sier Hveem til TV 2 Nettavisen.

BI-forskeren mener det blir håpløst å starte et kollektivt hylekor og kreve bedre betingelser hos storbankene.

- Det nytter ikke å rette skytset mot banken, og liksom anmode kollektivt om at «kan dere ikke gi oss mer penger?» De gjør ikke det så lenge de ser at kundene lever godt med de prisene de opererer med. Så lenge det er sånn, ser de ingen grunn til å hive penger etter folk, fortsetter Hveem.

- Bytt bank
Folk bør heller bruke den makten de har og bytte bank, oppfordrer Hveem. Først kan det være lurt å ta noen telefoner eller sjekke rundt på nettet hvilke betingelser du kan oppnå hos en av konkurrentene. Deretter kontakter du din egen bank og truer med å si opp kundeforholdet dersom du ikke får tilsvarende gode betingelser.

Sier de nei, er saken enkel: Da er det bare å bytte, mener Hveem.

- Storbankene sier nei til en del kunder. Da er det noen som bytter, og det kan storbankene leve godt med. Problemet er at alt for få inntar den holdningen, sier Hveem..

Lojalitetsprogrammer
De store bankene har spesialisert seg på å tilby skreddersydde fordelsprogrammer for kunder i ulike faser av livet. For en fastavgift på noen hundrelapper i året kan du oppnå bedre betingelser på betalingsformidling, innskudd og lån. I tillegg får du tilsendt kundeblader på glanset papir, du blir invitert på arrangementer og turer, og du får gratis rådgivning.

Hveem mener disse fordelsprogrammene er en av hovedgrunnene til at så mange blir værende hos banker som DnB NOR og Nordea.

- Pris er med andre ord ikke det eneste som er avgjørende, det har også med personlige relasjoner å gjøre. Da kan man være villig til å betale noe mer, sier Hveem.

- Men de som er opptatt av å ha den billigste banken, de får bytte bank, tilføyer han.

Surt gebyr
Sysler du med planer om å flytte lånet ditt fra en bank til en annen, vil det koste deg minst 2.112 kroner i form av et tinglysningsgebyr til staten. På toppen må du regne med å betale et etableringsgebyr for å få opprettet et lån i den nye banken. Hveem synes det er trist at staten tar seg så klekkelig betalt.

- Det nytter ikke på den ene sida å oppfordre til å bruke markedet og bytte bank, og samtidig gjøre terskelen såpass høy for å gjøre det, sier BI-forskeren.

Konkurransetilsynet foreslo nylig å redusere tinglysningsgebyret til 400 kroner i et brev til justisminister Odd Einar Dørum.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere