RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Ikke lurt med nytt selskap

Flyanalytiker Preben Rasch Olsen tror ikke SAS vil gjøre lurt i å etablere et helt nytt lavprisselskap. – De har jo allerede Braathens og Snowflake, sier han.

SAS-sjef Jørgen Lindegaard sier torsdag at det kan være aktuelt å starte opp et nytt lavprisselskap for innenrikstrafikk i de skandinaviske landene.

Hensikten er å få kostnadene ned på nivå med konkurrenter som Ryanair og EasyJet. Flyanalytiker Preben Rasch Olsen i Handelsbanken mener SAS bør være forsiktige med å gjennomføre så store omveltninger. Risikoen er at tapet blir større enn gevinsten.

- Hvis SAS skulle henge seg på lavpristrenden, kan de fort oppleve at de ikke lenger appellerer til de passasjerene som stiller større krav enn en flyreise fra punkt til punkt. Lavprisselskapene genererer mye trafikk blant grupper som ikke har reist mye før, SAS må sørge for å ta vare på forretningsreisende og de litt avanserte turistene, sier han til TV 2 Nettavisen.

Rasch Olsen tror det vil være en smartere løsning å omforme de selskapene som allerede eksisterer.

- Jeg tror det vil være feil å legge helt om til en lavprismodell. Det SAS må se etter er en hybridmodell, hvor de kan konkurrere på pris samtidig som de tilbyr et høyt servicenivå, sier han.

Dermed kan løsningen være å videreutvikle Braathens som lavprisselskap, eller å utvide lavpriskonseptet Snowflake til destinasjoner innenfor Skandinavia.

- Jeg tror det kan bli mer fokus på Snowflake, samtidig som Braathens kan transformeres langt mer mot et lavprisselskap. Det vil være vesentlig enklere å omstille Braathens enn SAS Airlines, samtidig synes jeg det vil være merkelig hvis de skal bygge opp et helt nytt merkenavn, sier Rasch Olsen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere