RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Imponert over lønnskutt

Sist oppdatert:
Fenomenet mindre lønn for mer jobb er kommet for å bli, mener SAS Braathens-sjef Petter Jansen. - Det har gått imponerende bra hos oss, sier han.

Mindre lønn, men mer arbeid. Næringslivstopper både i Norge, Sverige og Tyskland har tatt til orde for utøkning av arbeidsuka for å møte konkurransen fra de nye EU-landene i Øst-Europa.

Profilerte industritopper som Jens P. Ekornes og Jens Ulltveit-Moe gikk ut i TV 2 Nettavisen torsdag og sa at stadig flere norske arbeidstakere må innstille seg på å jobbe mer for å sikre arbeidsplassen i fremtiden.

- Imponert over ansatte
I SAS Braathens har flere av de ansatte både måttet tåle økt arbeidstid, samtidig som lønna har blitt redusert. Resultatet er en bedrift som er i ferd med å komme seg på bena igjen, sier direktør Petter Jansen.

- Jeg er veldig imponert hvordan de ansatte har møtt denne situasjonen. Innsatsviljen gjør sitt til at man som bedrift kan klare å komme seg over kneiker eller varige endringer i markedsforholdene, sier Jansen til TV 2 Nettavisen.

Flere tusen kabinansatte og piloter i SAS-konsernet gikk i fjor med på å redusere lønna med 10 prosent, samtidig som arbeidstiden har blitt øket. Også konsernledelsen gikk ned i lønn.

- Luftfartsbransjen har vært preget av store omveltninger de siste årene. Hva gjør vi da som bedrift? Vi kan ikke kvitte oss med dyr og kompetent kompetanse. Derfor blir det et effektivt virkemiddel å gå ned i lønn og jobbe mer eller som før, sier Jansen.

- Gjelder alle som konkurrerer ute
Jansen sier seg enig med Ekornes og Ulltveit-Moe i at stadig flere må belage seg på endringer i arbeidstid eller lønn i fremtiden.

- Alle som jobber i en bedrift som konkurrerer i et internasjonalt marked, må belage seg på å tenke tanken. Bedriftene må rett og slett gjennomføre tiltak for å sikre kompetansen. Det er usunt hvis man i et land reduserer beholdningen av konkurranseevne, sier Jansen.

Den ferske sjefen i SAS Braathens tror særlig yrkesgrupper som produserer tjenester der man ikke er avhengig av nærhet vil være utsatt i tiden framover.

- Det ene er de som driver med kundenær produksjon. For vår del ville det vært utenkelig å hente inn billig arbeidskraft som ikke kommer fra vårt distrikt, eller snakker vårt språk. Men på områder som datakraft og systemutvikling har vi kompetanse i land som India og Sri Lanka som er på samme nivå som våre hjemlige ingeniører. Forskjellen er at de lønnes til en brøkdel, sier Jansen.

Krise i luftfarten
SAS har som mange andre slitt tungt de siste årene. Krisen i luftfartsmarkedet kom som følge av flere ulike faktorer, og begynte for alvor i 2001. Nedgangstider i økonomien slo direkte ut i form av lavere etterspørsel, og frykt for terroranslagene kombinert med sars-viruset sørget for at flere flyselskaper gikk overende. Samtidig har lavprisselskapene etablert seg. Det har betydd reduserte inntekter på til sammen 8 milliarder kroner for SAS-konsernet siden 2002, påpeker Jansen.

- Mye av dette var uregelmessigheter som retter seg opp. Andre ting skaper permanente endringer i etterspørselen. Eksponeringen for konkurranse med lavprisselskapene gjør at vi må leve i et kostnadsregime nå og i overskuelig framtid, sier han.

Dermed kan heller ikke de ansatte i SAS Braathens vente å få tilbakebetalt lønnskuttet i senere tid, slik Jens P. Ekornes fikk gjennomført i møbelbedriften Ekornes da krisen var over sent på 90-tallet.

- Jeg er prinsipielt enig i at slike avtaler skal reverseres. Men i praksis for vår del ser vi at lavprisselskapene får stadig større markedsandeler. Jeg er redd dette ikke er midlertidig, sier Jansen.

Gir effekt
For SAS Braathens har kostnadskuttprogrammene begynt å gi resultater. Torsdag presenterte selskapet tall som viser vekst i antall passasjerer for første gang siden 1998.

SAS Braathens hadde rundt 11.000 flere passasjerer på sitt rutenett i Norge i juli i år sammenlignet fjoråret. Økningen var på fire prosent.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere