RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Berg-Rusten, Ole (SCANPIX)

- Må gi bort SAS gratis

Sist oppdatert:
Børsekspert tror næringsminister Giske er heldig hvis noen vil ta over flyselskapet.

Journalist Thor Christian Jensen i Dagens Næringsliv er ikke nådig i sin omtale av næringsminister Trond Giskes krav i forbindelse med et eventuelt salg av SAS.

- Kunne like gjerne bedt om månen
I børskommentaren «Griske Giske» fredag 7. januar skriver Jensen at Giskes krav om at en eventuell kjøper må opprettholde flytilbudet i Norge i tillegg til at alle arbeidsplassene må bevares er totalt urealistiske.

- Giske kunne like gjerne bedt om månen, skriver Jensen.

Enorme pensjonsforpliktelser
Lufthansa har nylig uttrykt interesse for å overta SAS, men DNs kommentator minner om at den tyske flykjempen ikke driver veldedighet.

Ifølge Jensen er SAS akilleshæl enorme pensjonsforpliktelser. Forpliktelser som i dag ikke kommer godt nok frem i regnskapene. Nye regnskapsregler kan tvinge SAS til å regnskapsføre pensjonsforpliktelsene fra 2013, noe som ifølge Jensen vil tvinge frem nye kriseemsjoner der Norge må ta sin del.

Den norske stat eier 14,3 prosent av SAS, en andel som i dag er verdt litt over én milliard kroner. Jensen minner om at Giske på knappe to år har måttet gi 1,3 milliarder kroner i nødhjelp for å hindre konkurs.

Heldig hvis noen vil ha SAS gratis
DNs børsekspert tror næringsministeren er heldig hvis noen er villig til å ta over SAS gratis dersom kravene om arbeidsplasser og flytilbud opprettholdes.

Aksjeanalytiker Hans-Erik Jacobsen i First Securities håper og tror på et SAS salg, men er usikker på når det kan skje.

- Jeg vil ikke kommentere Jensens påstand om gratissalg, men det er ingen tvil om at den norske staten bør kvitte seg med SAS, når det kan skje er imidlertid hyst uvisst, sier Jacobsen til NA24.

To hovedproblemer
Han peker på at SAS sliter med to grunnleggende strategiske problemer.

- SAS er et nettverksselskap som ikke har nettverksfordelene til de store aktørene som Lufthansa, KLM og British Airways. Samtidig mangler SAS fordelen lavprisselskapene har i form av lavere kostnader. Et salg er til beste både for eierne og selskapet selv, sier Jacobsen.

Trond Giske vil ikke kommentere saken overfor NA24.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere