RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Ingvill Eriksen

- Mesterlig PR-triks fra ICA

Sist oppdatert:
ICA har sammen med Synnøve Finden satt Tine i klisteret, og lurt oppmerksomheten bort fra egne feilgrep, hevder forsker Arne Dulsrud.

Dulsrud var mannen bak rapporten som først rettet søkelyset mot ukulturen i dagligvarebransjen. Nå mener forskeren ved Statens Institutt for Forbruksforskning at ICA på mesterlig vis har dreid oppmerksomheten bort fra egne feiltrinn og over på Tine.

Dulsrud mener ICA så langt har lyktes med å få Konkurransetilsynet mer opptatt av leverandører enn av kjeder, selv om det hele startet med, og dreier seg om, hyllebonus til skade for forbrukerne.

- Nå har gruppen igjen vist sin dyktighet ved å vende fokus bort fra kjedenes virksomhet og over på den store leverandøren Tine. ICA og Synnøve Finden har sammenfallende interesser av å sette Tine i klisteret, og så langt tror jeg de begge er meget godt fornøyd med resultatet, sier Dulsrud til Stavanger Aftenblad.

Det som forundrer Dulsrud mest er likevel hvordan det har lyktes å få politikere og forbrukere til å stille seg bak kravet om å dele Tine.

- Det har vært Synnøve Findens hovedmål gjennom flere år, og nå har man skapt en situasjon der dette ser ut til å bli diskutert på ramme alvor, sier Dulsrud.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere