RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Nett-musikken må bli dyrere

Musikkindustrien er ikke glad for at iTunes er så enkelt. Nå vil de ha høyere priser og mer komplisert prismodeller.

Apples iTunes Music Store har en enkel og oversiktlig prising på sine sanger: All musikk koster 99 cent i USA (8 kroner i Norge). Dette er det nå flere plateselskaper som ikke er videre fornøyd med.

BMG og Warner vil ha mer
Det er først og fremst selskapene Sony BMG og Warner Music som nå ønsker en mer komplisert prismodell. Ikke overraskende vil de ha høyere priser, og en mulig modell er å prise sanger etter popularitet, ifølge The New York Times.

Altså: Hvis mange liker sangen, skal musikken koste mer.

Hard kamp Apple har ikke lyst til å legge seg på ryggen og se at kundene blir skremt vekk av høyere priser og over til andre tjenester eller ulovlig nedlasting. Men det kan se ut til at de vil få en hard kamp.

- Jeg bare tror en nå har kommet til det punktet hvor det bare er for mye penger på bordet til at musikkindustrien ikke vil insistere at Apple skal akseptere variable priser, sier Paul Vidich, spesialrådgiver for America Online.

Ikke bare press
Ikke alle firmaene i industrien er like krasse til å presse på. Universal er blant de som mener at det er dumt å presse prisene nå.

- Vi må forandre mange personers vaner når det gjelder å kjøpe musikk på nettet. Jeg tror ikke veien å forandre folks vaner er å skru opp prisen, sier styreformannen i Interscope Records, Universals største divisjon.

Strategien er altså å først gjøre folk avhengig av en tjeneste, så skru opp prisen.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere