RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Jon Kristian Klausen
Jon Kristian Klausen Foto: Privat.

- Norske boligkjøpere uten sjans

Sist oppdatert:
Erfaren takstingeniør med sterk advarsel til norske boligkjøpere.

Jon Kristian Klausen er bygningsingeniør, takstmann og økonom med lang erfaring innen verdi- og skadetaksering av boligeiendom og næringsbygg av forskjellig størrelse. Han er spesialist på skade- og tilstandsvurderinger, både teknisk og juridisk, herunder avhendingsloven, bustadsoppføringsloven og plan og bygningsloven. Han arbeider mye med tvistesaker som oppstår i etterkant av eiendomshandel.

Han har på nært hold erfart hvor mange boligkjøpere som får problemer som følge av skjulte feil og mangler ved boliger.

- Når konflikter oppstår stiller boligkjøper veldig svakt juridisk i forhold til selger. Ofte må boligkjøpere finne seg i erstatningsbeløp på en brøkdel av det det koster å utbedre boligen til den stand kjøper trodde den befant seg i, sier Klausen til Nettavisen NA24.

Han mener det er en grunnleggende mangel ved det norske systemet for kjøp og salg av boliger.

- Det er avhendingsloven som er den store svarte bøygen. Den beskytter i altfor liten grad norske boligkjøpere. Alle forbeholdene i loven har gitt en rekke merkelige domsslutninger og alltid i favør av selger, sier Klausen.

Mest lest på Nettavisen:

- Får vite svært lite om boligen
Slik loven er i dag mener Klausen det nesten bør være påbudt for alle norske boligkjøpere å ha med seg takstmann på visning.

- Veldig mange norske boligkjøpere slår til etter en visning som kanskje bare har vart 15 minutter eller en halvtime. Hvor mye vet de om boligen da? Svært lite. Vi må få en avhendingslov som i langt større grad legger vekt på selgers opplysningsplikt og mindre på kjøpers undersøkelsesplikt. Vi kan ikke ha det slik som nå. Det er bare å se på antall boligkjøp som ender i bråk, sier Klausen.

Avhendingsloven beskytter ikke kjøper
Advokat Harald Breivik støtter Klausens kritikk.

- Jeg er veldig enig med Klausen i hans kommentarer vedrørende avhendingslova. Det er et tankekors at den lille mann som kjøper er så dårlig beskyttet av et lovverk som i utgangspunktet skulle være en forbrukerkjøpslov for fast eiendom, sier Breivik.

I tvistesaker er det Breiviks erfaring at dommerne sin utspørring er svært opptatt av hva kjøper gjorde for å undersøke risikoopplysninger gitt av selger.

- Faktum er, som Klausen sier, at i de aller fleste kjøpssituasjoner, i et hett boligmarked, så har man ikke tid til å komme tilbake med en takstmann neste uke, eller uken etter. Da er boligen gjerne solgt allerede, sier Breivik.

Forbrukerrådet helt på linje
Forbrukerrådet deler oppfatningen til den erfarne takstmannen.

Antall henvendelser til Forbrukerrådet om bolig er mer enn doblet på to år. Godt over 3.000 forbrukere søkte første halvår til Forbrukerrådet med spørsmål om kjøp og salg av bolig. 1.358 av dem gjaldt spørsmål om kjøp og salg av bruktbolig – en firedobling på to år.

- Urettferdig
Direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet etterlyser en obligatorisk tilstandsrapport og et boligens servicehefte:

- Det er ekstra kjedelig å oppdage at man har kjøpt en bolig med skjulte feil og mangler. Og mange erfarer at dagens boligsalgsrapporter er mangelfulle.

- Dagens system fører til større urettferdighet, fordi en bolig hvor man ikke kjenner tilstanden får samme pristakst som en bolig i god stand, sier Randi Flesland.

- 7 av 10 nye boliger selges med feil og mangler. 50 prosent av feilene på nye boliger oppdages etter seks år. Eierskifteforsikringsselskapene opplyser at det oppstår tvist mellom selger og kjøper i innpå 25 prosent av alle bruktboligsalg.

- Samtidig beretter forbrukerne om en utrygg bolighandel, forteller Flesland.

- En stor belastning
- Disse sakene er en stor belastning både for boligkjøperen og rettssystemet, mener Randi Flesland.

Forbrukerrådet har i flere år jobbet for at boligtilstandsrapporter, som beskriver hva slags tilstand boligen du kjøper er i, skal være standard dokumentasjon ved bolighandel.

Uvitende kjøpere
- Boligkjøpere ønsker å bli mye tryggere på hva de faktisk kjøper. De fleste skifter bolig sjelden og har derfor liten erfaring med boligkjøp. Kjøpesummen er ofte på flere millioner kroner, og konsekvensene er store, dersom noe går galt. Avtaler mellom kjøpere og selgere må derfor bygge på riktig og mest mulig fullstendig informasjon om boligen, mener fagdirektør bolig i Forbrukerrådet Thomas Bartholdsen

Han mener dagens system fører jo til større urettferdighet, fordi en bolig, hvor man ikke kjenner tilstanden, får samme pristakst som en bolig i god stand. Bedre tilstandsrapporter ikke bare vil bidra til en tryggere bolighandel for selger og kjøper, men også vil fjerne grunnlaget for tvister og rettssaker.

Etterlyser handling fra Justisdepartementet
- Jeg etterlyser handling fra regjeringen. Departementet tenker seg fortsatt grundig om, nå på fjerde året etter at utredningen fra takstlovutvalget så dagens lys. Det er i grunnen overraskende at Justisdepartementets statsråder de siste fire år ikke har utvist større iver etter å beskytte forbrukerne i dette markedet, sier Bartholdsen.

Les også disse sakene:

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere