RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- P4 leder radiokrigen

Sist oppdatert:
Det er overhodet ingen tvil om at P4 leder radiokrigen. Det sier mediedirektør Helle Thorkildsen i mediebyrået Carat Norge. Fredag la radiokanalen fram halvårstall som sendte P4-aksjen rett til værs på Oslo Børs.

P4-sjef Kalle Lisberg stilte i festantrekk og presenterte et overskudd på 20 millioner kroner i verseform på nynorsk.

- P4 er tilbake på sporet, proklamerte Lisberg da han presenterte halvårsresultatene fredag, og avskrev nærmest konkurrenten Kanal 24 i samme åndedrag.

Overlever?
Om Kanal 24 vil overleve kommer an på hvor langsiktige de er, og hvordan kostnadsbildet er i forhold til inntektene, mener mediedirektør Thorkildsen.

Hun tror det kommer til å gå lang tid før målet om 500.000 lyttere nås, og mener det ikke vil skje i løpet av 2004.

P4 jafser godt av et stigende radioreklamemarked. Radioreklame i riksmedier vokste med drøyt 30 prosent i andre kvartal, men har fortsatt bare rundt 5 prosent av det totale markedet. Likevel mener P4-ledelsen å se en trend til at annonsører foretrekker radio framfor TV.

- Takket være sterke lyttertall har vi fått en langt større andel av riksreklamemarkedet for radio enn vi hadde beregnet. Vi har ikke bare unngått en forventet inntektsreduksjon, vi har klart å legge hånd over 35 prosent av markedsveksten, sa Lisberg fornøyd.

Øker prisene
Samtidig ble en økning i reklameprisene varslet, både fordi P4s dekning nå utvides ytterligere og på grunn av en lytteroppslutning som er godt over garantien på 800.000.

Resultatet før skatt i andre kvartal endte på 19,5 millioner, mot 8,3 i samme periode i fjor. Salgsinntektene i årets andre kvartal er på 67,9 millioner – 10 millioner mer enn i fjor. Driftsresultatet er på 19,1 millioner mot 7,9 millioner i fjorårets andre kvartal.

Resultatet førte til at radiokanal-aksjene steg i rakettfart på børsen fredag formiddag. Rundt 20 prosent lå oppgangen på en drøy time før børsslutt. Og det er åpenbart at markedet har tro på P4. Bare den siste uka har verdien steget med over 30 prosent og siden nyttår med hele 230 prosent.

(©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere