RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Håvard Solem, TV 2 Nettavisen

- SAS-bot uheldig for flyindustrien

Sist oppdatert:
Flyanalytiker Klaus Haltebrekke og Martin Huseby Karlsen i DnB NOR Markets mener den varslede boten til SAS Braathens etter prisdumping på Haugesund-ruten stiller hele flyindustrien i et dårlig lys.

Konkurransetilsynet opplyser onsdag at de har varslet SAS Braathens om en mulig bot for å ha misbrukt den dominerende stillingen flyselskapet har på ruten mellom Oslo og Haugesund.

SAS Braathens selger billettene så billig at de ikke betjener egne kostnader. Ved å dumpe prisene, sørget SAS Braathens for å presse Coast Air ut av markedet.

Krass tone fra tilsynet

- Avgjørelsen betyr at SAS Braathens har drevet med underprising, og det Konkurransetilsynet, skriver er ganske krast, sier flyanalytiker Klaus Hatlebrekke i DnB NOR Markets til TV 2 Nettavisen.

Hatlebrekke og Karlsen mener SAS-avgjørelsen er svært uheldig, og at den setter både selskapet og hele flyindustrien i et dårlig lys.

Hovedårsaken til at prisdumping som dette skjer, er overkapasitet. Den siste tiden har kapasiteten blant flyselskapene i Norge vært svært stor, spesielt etter at lavprisaktørene kom på banen. Med mange ledige seter, må selskapene avgjøre om de skal selge billettene billig eller fly med tomme seter.

- Vi mener at den eventuelle prisdumpingen er et resultat av overkapasitet i markedet. Likevel forsvarer ikke dette denne handlingen. SAS Braathens kunne trukket ut fly fra strekningen, påpeker analytikerne Karlsen og Hatlebrekke.

Liker ikke lavprisselskapene

Flyanalytikerene mener dagens avgjørelse øker sannsynligheten for at SAS Braathens kan bli dømt på andre ruter også. Konkurransetilsynets varslede bot på maks 20 millioner kroner svir ikke så mye for flyselskapet, men på større ruter som mellom Oslo og Bergen kan summen bli adskillig høyere.

Norwegian konkurrerer med SAS på mange strekninger, med lavere priser enn flygiganten. Forskjellen er imidlertid at Norwegian kan forsvare sin lave priser ettersom de har lavere kostnader.

Tidligere i dag meldte NRK at SAS-sjef Jørgen Lindegaard ville ha høyere flypriser. Han mener flyselskap ikke kan gå i pluss med dagens lave priser, og liker ikke lavprisselskapenes prispolitikk.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere