RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- SAS Braathens dumpet prisene

Sist oppdatert:
Konkurransetilsynet mener SAS Braathens har dumpet prisene. Det kan koste SAS Braathens inntil 20 millioner kroner, og det kan komme flere saker.

- Konkurransetilsynet har varslet SAS Braathens om at det er aktuelt å gi et overtredelsesgebyr fordi selskapet har misbrukt sin dominerende stilling på ruten mellom Oslo og Haugesund. Tilsynets mener SAS Braathens har satt prisene så lavt på denne ruten at de ikke dekker egne kostnader. Blant annet som følge av dette har Coast Air sluttet å betjene ruten, heter det i en melding fra Konkurransetilsynet onsdag.

Coast Air startet flygninger på ruten Oslo-Haugesund 1. juni 2003 og innstilte flygningene 13. juni 2004.

- SAS Braathens dumpet prisene i den hensikt å presse ut en konkurrent, sier kommunikasjonsdirektør Signe Horn i Konkurransetilsynet til TV 2 Nettavisen.

- Vi anser bruddet for å være av alvorlig karakter, sier hun.

- SAS Braathens har på samme strekning operert med så lave priser at deres egen rute har gått med tap. Hensikten med dette har vært å presse Coast Air ut av markedet og dermed hindre konkurranse. Etter rettspraksis fra EF-domstolen anses slik underprising som ulovlig misbruk av dominerende stiling, heter det i meldingen.

Kommentarene fra SAS Braathens er foreløpig knappe:

- Vi er overrasket over den meldingen som er kommet. Vi registrerer at de vurderer å gi en bot, sier informasjonssjef Siv Meisingseth i SAS Braathens til TV 2 Nettavisen.

- Vi mottok pressemeldingen og rett etterpå dokumentasjon på 72 sider. Vi har ikke hatt mulighet til å gå gjennom det, sier hun, og varsler at det trolig kommer et offentlig tilsvar senere i dag.

Vurderer erstatningskrav
Administrerende direktør Inge Sundför i Coast Air er fornøyd med beslutningen til Konkurransetilsynet, og vil nå se nærmere på mulighetene for erstatning fra SAS Braathens.

- Hvis dette gebyret blir rettskraftig vil vi vurdere å se nærmere på saken, sier Sundför.

Han mener likevel at avgjørelsen fra Konkurransetilsynet er en mager trøst.

- Ruten er lagt ned, og pengene er allerede tapt, sier Sundför.

I første halvår tapte Coast Air 18 millioner kroner, og det meste av tapet kom ifølge Sundför fra konkurransen med SAS Braathens.

Ny lov
Den nåværende konkurranseloven trådte i kraft 1. mai 2004. Da ble det forbudt å misbruke dominerende stilling i markedet. Fra 1. mai og inntil Coast Air gikk ut av markedet 13. juni 2004, mener Konkurransetilsynet at SAS Braathens brøt dette forbudet. Etter den tidligere konkurranseloven var misbruk av dominerende stilling ikke forbudt.

- Ved utmåling av overtredelsesgebyret vil tilsynet ta i betraktning at overtredelsen har hatt kort varighet og at flyruten mellom Oslo og Haugesund er et forholdsvis lite marked. Gebyret vil derfor ikke overstige 20 millioner kroner, heter det.

SAS Braathens har frist til 17. januar 2005 med å gi merknader til Konkurransetilsynets vurdering. Etter dette vil Konkurransetilsynet fatte vedtak i saken. SAS Braathens vil kunne bringe et eventuelt vedtak om overtredelsesgebyr inn for domstolene.

- Konkurransetilsynet undersøker fortsatt om tilsvarende underprising har funnet sted på andre flyruter i Norge. Det er foreløpig for tidlig å konkludere om hvorvidt dette er tilfelle, heter det.

Razzia
I arbeidet med denne saken har Konkurransetilsynet brukt dokumenter og annet materiale som ble beslaglagt under en razzia hos SAS Braathens i juni 2004.

Etter dette forsøkte SAS Braathens i høst å få en rettslig kjennelse for at deler av dette materialet var internt og ikke kunne benyttes, men her vant ikke flyselskapet frem. Dette gjaldt en økonomisk analyse utarbeidet av analysebyrået RBB Economics.

Tilsynet fikk medhold i innsyn i disse dokumentene i Borgarting lagmannsrett.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere