RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Skaper utrygghet

Sist oppdatert:
Dagbladets lenking til sin egen slankeklubb i saker om slanking skaper utrygghet om hva som er journalistikk og butikk, mener generalsekretæren i Presseforbundet.

Fredag morgen skrev TV 2 Nettavisen om hvordan Dagbladet rakker ned på Celina Midelfarts og Fedons slankeprodukter samtidig som de markedsfører sin egen slankeklubb.

I Dagbladets saker om slanking er det vanlig å lenke til slankeklubben «Litt lettere». Her koster et medlemskap fra 248 kroner. Inntektene fra klubben går rett i kassa til Dagbladet.

Redaktør for Dagbladet.no, Rune Røsten, innrømmer at lenkingen i saken der Midelfarts og Fedons-kurer kritiserer, kan være uheldig. Lenken ble også fjernet etter at TV 2 Nettavisen kontaktet Røsten.

Generalsekretær Per Edgar Kokkvold i Norsk Presseforbund mener lenkingen til «Litt lettere» er uheldig.

- Jeg er glad for at Dagbladet tar en viss grad av selvkritikk for dette, sier Kokkvold.

- Er dette god journalistikk?

- Nei, det mener jeg ikke. Dette skaper utrygghet om hva som er journalistikk og hva som er butikk, sier Kokkvold.

Han mener saken særlig er problematisk i henhold til punkt fem i Tekstreklameplakaten.

«Ta ikkje inn annonsar og anna kommersielt materiale i journalistiske tekstar og bilete på ein slik måte at det klare skiljet mellom reklame og redaksjonelt innhald vert svekt», heter det i de etiske retningslinjene som også skal følges av Dagbladet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere