RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
- Har selv fått et svært ubehagelig "besøk" av en av disse selgerene. Ikke nok med innøvd skremselspropaganda om brann og innbrudd, kom han også med; "hva om det plutselig står tre øst-europeere med våpen i stua di..." Videre henvendte han seg til ultralydbildet som hang på kjøleskapsdøra og lurte på om ikke "det" var verdt å beskytte. Det som virkelig tok kaka var da han stilte oss spørsmålet om ikke Utøya-ofrene gjerne skulle hatt alarm da de møtte psykoen med våpen. Dette "besøket" fant sted noen få dager etter 22/7, skriver en NA24-leser i kommentarfeltet på saken om Securitas Direct.
- Har selv fått et svært ubehagelig "besøk" av en av disse selgerene. Ikke nok med innøvd skremselspropaganda om brann og innbrudd, kom han også med; "hva om det plutselig står tre øst-europeere med våpen i stua di..." Videre henvendte han seg til ultralydbildet som hang på kjøleskapsdøra og lurte på om ikke "det" var verdt å beskytte. Det som virkelig tok kaka var da han stilte oss spørsmålet om ikke Utøya-ofrene gjerne skulle hatt alarm da de møtte psykoen med våpen. Dette "besøket" fant sted noen få dager etter 22/7, skriver en NA24-leser i kommentarfeltet på saken om Securitas Direct.

- Skremte med Utøya og «ønsket god natt»

Sist oppdatert:
- Dørselgerne til Securitas-Direct eier ikke skam, mener flere lesere.

Tirsdag 6. desember satte NA24 fokus på hvordan dørselgerne i landets største sikkerhetsselskap, Securitas Direct, bruker skitne knep for å lure seg inn i nordmenns hjem.

Les artikkelen her: “Ålesleipe triks fra sikkerhetskjempe”.

Utgangspunktet for artikkelen var erfaringen til leser Kristoffer Gulbrandsen.

Under påskudd av å skulle foreta en forhåndsbestilt sjekk av røykvarslere klarte Securitas Direct selgeren å komme seg inn i Gulbrandsens hjem. Det viste seg snart at det egentlige motivet for besøket var å selge sikkerhetssystemer.

Skremselshisorier
Gulbrandsen ble servert en rekke scenarier han opplevde som skremselspropaganda for å få ham til å kjæpe.

- Etter at jeg endelig fikk ham ut begynte jeg også å lure på mannen virkelig var fra Securitas Direct eller om han kanskje han var en tyv på spaning, sa Gulbrandsen.

Lignende historier fra hele landet
Saken utløste et ras av leserkommentarer og henvendelser til NA24s journalist.

Under har vi plukket frem noen av de verste historiene vi har mottatt. Som det kommer frem i den første historien går ikke Securitas Direct-selgerne av veien for å bruke Utøya i salgspropagandaen.

- Måtte ha vært en engangshendelse
Da NA24 første gang var i kontakt med Securitas Direct, beklaget HMR-manager Cecilie Knudsen hendelsen, men mente det måtte være en engangsforeteelse. Som historiene under viser holder ikke den forklaringen.

Når NA24 konfronterer Knudsen på nytt får vi følgende svar:

- Siden februar har vi fått veldig få klager. Det virker som om de som klager dessverre gjør det andre steder enn til oss. Ser at omfanget er større enn vi har trodd. Vi tar dette på alvor og kommer til å stramme enda kraftigere inn på hvordan selgerne skal opptre. Det er vanskelig å kvalitetssikre hver eneste dialogselger har, men vi vil være enda klarere på hva slags argumentasjon selgerne kan bruke, sier Knudsen.

Ny advarsel fra Forbrukerombudet
Allerede i februar i år fikk selskapet en advarsel av Forbrukerombudet. Ombudet truet med tvangsbøter dersom praksis ikke ble endret. Som NA24s lesererfaringer viser har lite skjedd.

Onsdag 7. desember mottok selskapet et nytt brev fra Forbrukerombudet. I brevet, som NA24 har fått tilgang til, heter det blant annet:

“...Securitas Direct er ansvarlig for at rutinene følges i praksis, og de klagene orbrukerombudet har mottatt tyder på at flere av deres selgere ikke holder seg innenfor de fastlagte rutinene. Etter Forbrukerombudets vurdering har ikke Securitas Direct sine endringer og gjennomgang av rutiner for oppsøkende salg hatt en tilstrekkelig effekt, og etter ombudets oppfatning er praksisen dermed ikke i samsvar med de krav som følger av mfl. § 3...”

Securitas Direct har fått frist til 6. januar med å svare.

Her er noen av erfaringene til NA24 og Nettavisens lesere:

Brukte Utøya som skremsel
- Har selv fått et svært ubehagelig "besøk" av en av disse selgerene. Ikke nok med innøvd skremselspropaganda om brann og innbrudd, kom han også med; "hva om det plutselig står tre øst-europeere med våpen i stua di..." Videre henvendte han seg til ultralydbildet som hang på kjøleskapsdøra og lurte på om ikke "det" var verdt å beskytte. Det som virkelig tok kaka var da han stilte oss spørsmålet om ikke Utøya-ofrene gjerne skulle hatt alarm da de møtte psykoen med våpen. Dette "besøket" fant sted noen få dager etter 22/7. Skriver en leser i en Facebook-kommentar under saken .

- Får håpe dere får sove godt om natta
- Bor på Nordpolen, Sandaker i Oslo. Vi fikk en svært pågående selger på døra klar for å gjennomføre sikkerhetssjekk. Behandlet oss nærmest som unger. Når vi etter nesten et kvarter med ganske høflig avvsining fikk mannen ut av døra var avskjedsreplikken hans ”jeg håper dere får sove godt om natta”
Kvinne bosatt på Sandaker i Oslo

Endte nesten i slagsmål
- En person med rød jakke, olabukser og en ringperm med et Securitas-klistremerke ringte på. Da jeg lukket opp rakte han hånda og presenterte seg. Ikke noe synlig id-kort. Han skulle selge sikkerhet, sa han. Da jeg sa jeg ikke var interessert skulle han sjekke brannvasleren min. Dette tar borettslaget seg av og vi blir tilskrevet på forhånd. Under sterk tvil slapp jeg han - dum som jeg var. Han spurte hva slags varsler jeg hadde. Jeg svarte at jeg ikke visste og han måtte ta dette med borettslaget. Han viste ikke mer interesse for varsleren og begynte å skulle selge "sikkerhet" igjen. Ble da forbannet og ville ha han ut. Dette var vanskelig og jeg måtte fortelle han flere ganger at han skulle gå. Han spurte om jeg ikke var interessert i "sikkerhet" og kalte meg "boss". Jeg var temmelig rød i toppen av sinne og vurderte faktisk å slå, men han forlot tilslutt leiligheten. Observerte at han forlot blokken direkte selv om jeg bor i en av de midterste etasjene. Ringte så Securitas for å sjekke om de hadde selgere i området, noe de ikke hadde. Ringte så politiet som skulle sjekke. Hørte aldri noe mer. Satt igjen med en mildt sagt guffen følelse med tanke på at min kone lå og sov mens vi hadde uvedkommende i leiligheten.
Mann bosatt i Sandvika, Bærum

Securitas-gjeng sto og heiet
- Jeg fikk besøk av Securitas Directs dørselger på Moholt i Trondheim i november. Det virket som om 4-5 av deres selgere gikk samlet fra dør til dør i nabolaget. Da den ene selgeren ville komme inn hos meg, men jeg nektet, samlet de fire andre seg i bakgrunnen og kom med støttende komentarer for at salget hans skulle gå lettere. Selgerne var helt tydelig drillet på å komme seg innenfor døra til folk. Hadde det ikke vært for Adresseavisas artikkel noen dager i forveien, som fortalte at min og nærliggende bydeler ikke hadde hatt ett innbrudd det siste året, hadde jeg aldri fått ham vekk. Det verste med opplevelsen var ikke det at han ikke ville gå, men at jeg i ettertid satt igjen med en stygg følelse av å ha utlevert sikkerhetsinformasjon om min bolig til et menneske som jeg strengt tatt ikke identifiserte seg med annet enn hvor han angivelig kom fra. At en lett kan mistolke Securitas Direct for å være godt organiserte vinningskriminelle er betenkelig.
Mann bosatt på Moholt i Trondheim

- Siden februar har vi fått veldig få klager. Det virker som om de som klager dessverre gjør det andre steder enn til oss. Ser at omfanget er større enn vi har trodd. Vi tar dette på alvor og kommer til å stramme enda kraftigere inn på hvordan selgerne skal opptre, sier HMR-manager Cecilie Knudsen i Securitas Direct.
- Siden februar har vi fått veldig få klager. Det virker som om de som klager dessverre gjør det andre steder enn til oss. Ser at omfanget er større enn vi har trodd. Vi tar dette på alvor og kommer til å stramme enda kraftigere inn på hvordan selgerne skal opptre, sier HMR-manager Cecilie Knudsen i Securitas Direct.

Ubehagelig opplevelse
- I oktober opplevde vi det samme. Jeg og kjæresten satt i stuen da det ringte på. Hun gikk for å åpne og før hun visste ordet av det stod en av disse selgerne og testet røykvarsleren. Jeg skjønte ikke mye da det plutselig begynte å pipe, og selgeren sto midt i stuen med denne permen og holder et langt foredrag akkurat som Gulbrandsen beskriver. Reagerte spesielt på skremmetaktikken om østeuropeere husker jeg. Jeg var ganske kritisk hele veien, og vi begge følte situasjonen som ganske ubehagelig. Vi spurte om vi kunne få informasjon for å kontakte han senere hvis vi skulle være interessert. Dette var ikke mulig, så han noterte ned navn og nummer til kjæresten min. Etter han gikk tenkte vi som Gulbrandsen at dette faktisk kunne være en kriminell som sjekket sikkerheten. Kjæresten min følte det da spesielt ubehagelig at han hadde notert ned navn og nummer og ble ganske stresset over dette.
Tore

Vurderte å ringe politiet
- Jeg opplevde dette her på lørdag 26. november. Jeg var oppe hos mine foreldre på “87”. Jeg åpner heldigvis, det første han gjør er å peke på trygghetsalarm merket. Jeg tror faktisk at det gjelder den fordi vi har bedt om å få en til. Deretter begynner han med mumle om brannvarslere, da ser jeg securitasmerke han har rundt halsen, pokker det er en selger. Jeg spør skal du selge noe?, svarer ikke før jeg hever stemmen og spør en gang til. Jeg gir beskjed om at vi ikke er interessert i det hele tatt. Han blir stående, tar ikke et nei for et nei. Jeg slenger igjen døra. Jeg vurderte om jeg skulle ta å ringe politiet, det er en av de mest ubehagelige opplevelser jeg har hatt på døra. De prøver faktisk å komme seg inn på falske premisser. Her trodde han garantert at han komme til å møte en gammel person i døra på grunn av trygghetsalarm merket.
Mann bosatt i Oslo

Ubehagelig for barna
Opplevde nettopp den samme form for "salg" i borettslaget mitt. En ung mann på døren som ønsket å komme inn. Synes ikke noe om slik markedsføring fordi dette er et direkte overtramp. Første regel for enhver husstand er å ikke slippe inn uanmeldte selgere av noe slag. Faren for at det er en med uærlige hensikter er veldig stor. Derfor er nettopp en slik form fra et selskap som burde vite bedre meget merkelig. Vedkommende slapp ikke inn hos meg. Veldig ubehagelig med to barn som også fulgte med på hva som ble sagt og gjort.
Mann bosatt på Skullerud i Oslo

Ekkelt for samboeren
Samboeren min opplevde det samme i november på Ellingsrud. En representant fra Securitas i full securitas uniform ringte på døren og fortalte at han var der for å teste røykvarsleren. Personen var utrolig pågående og ønsket seg inn i leiligheten, uten å gi noen forklaring på hvorfor han skulle inn. Det eneste som 'reddet' henne, var at vi noen uker i forveien allerede hadde hatt brannvarsler-test i regi av borettslaget, og det var dette som fikk henne til å unngå å slippe personen inn. Hun oppfattet situasjonen som veldig ekkel, og var i ettertid usikker på om dette faktisk var en representant fra Securitas, eller om det var vinningskriminelle som under påskudd av å være fra Securitas, forsøkte å ta seg inn i leiligheten.
Mann bosatt på Ellingsrud

Flere lignende historier kan leses i leserkommentarfeltet nederst i artikkelen “Ålesleipe triks fra sikkerhetskjempe”.

Beklager Utøya-koblingen
HMR-manager Cecilie Knudsen har også lest gjennom disse klagene. Hun reagerer også sterkt på Utøya-historien.

- At noen har opplevd å bli skremt slik beklager jeg på det sterkeste! Slik skal ingen oppleve det fra oss, sier Knudsen til NA24.

- Siden februar har vi fått veldig få klager. Det virker som om de som klager dessverre gjør det andre steder enn til oss. Ser at omfanget er større enn vi har trodd. Vi tar dette på alvor og kommer til å stramme enda kraftigere inn på hvordan selgerne skal opptre. Det er vanskelig å kvalitetssikre hver eneste dialog selgerne har, men vi vil være enda klarere på hva slags argumentasjon selgerne kan bruke, opplyser hun.

- Jeg vil også minne om at vi faktisk gjennomfører en sikkerhetssjekk når vi er ute og dette er til hjelp for folk i hverdagen. Vi har fått tilbakemeldinger fra publikum som setter pris på selgere som har gitt tips til sikkerhet i hjemmet utenom alarm. Det er mange som går og tenker på å sikre boligen sin og som kontakter oss etter besøk av en av våre selgere. Noen er skeptiske til dørselgere på generelt grunnlag, derfor er det viktig at vi opptrer korrekt. Flertallet av våre selgere gjør det, sier Knudsen til NA24.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere