RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Jan C. Grandre/TV 2 Nettavisen

- Tøff kamp for journalistene

Sist oppdatert:
Streikende journalister skal slite med å få sympati og forklare hvorfor avisen uteblir, mener kommunikasjonsrådgiver. Har de din sympati?

Våren 2002 streiket tusenvis av journalister for en 5. og 6. ferieuke. Den gang hadde folk flest minimal forståelse for kravene.

Kampen om sympatien antas å bli like tøff når man nå legger ned arbeidet for trygg pensjon.

Selv aktør
- Det blir ikke noe lettere for journalistene å vinne opinionen denne gang enn ved sist streik for to år siden. Journalister er en yrkesgruppe som presumptivt burde være bedre enn andre til å komme med klare budskap, men det er ikke enkelt å argumentere for en streik der man selv er aktør, sier kommunikasjonsrådgiver Ketil K. Jørgensen i Burson-Marsteller.

- Det er en grunnleggende oppfatning ute blant folk at journalister er en yrkesgruppe som allerede tjener godt og sitter på solide pensjonsordninger. Ved streik rettes fokus ofte på de store avisene i Akersgata og rike aviser som Dagens Næringsliv. Jeg synes ikke at journalistlaget har lykkes i å få fram solidaritetsaspektet med ansatte i mindre og fattigere aviser. Dermed blir inntrykket at de rike vil ha enda mer, sier Ketil K. Jørgensen til TV 2 Nettavisen.

Ikke alene
Pr-rådgiver Morten Woldsdal gir journalistene noe bedre odds i kampen om folks forståelse.

- I utgangspunktet er det alltid vanskelig å få folk til å sympatisere med yrkesgrupper i streik som tjener mer enn de fleste. Jeg tror ikke journalistene vil få folk til å gå i tog for dem, men jeg tror ikke det motsatte skjer heller, sier partner i pr-byrået Brynhildsen Woldsdal, Morten Woldsdal, til TV 2 Nettavisen.

- Jeg synes journalistlaget på en god måte har greid å kommunisere de prinsipper som ligger til grunn for streiken. Dessuten er mange yrkesgrupper andre i streik, og journalistene står ikke alene i manesjen. Men hvis streiken blir langvarig vil nok folk bli sure fordi de ikke får avisen sin, sier Woldsdal.

Gjør jobben sjøl
Norsk Journalistlag mener de har lært av pr-blemma i 2002.

- Vi har jobbet veldig mye med informasjonsdelen denne gang. Vi har erfaring fra forrige streik at det er veldig viktig for å skape forståelse blant folk, sier leder for NJs informasjonskomité Trond Idås.

NJ har ikke søkt hjelp hos pr-bransjen for å vinne opinionen.

- Selv om vi ikke driver propaganda til daglig, så prøver vi jo å selge et innhold og den kompetansen mener jeg vi har i medlemsmassen, sier Trond Idås.

SI DIN MENING:
Har journalistene din sympati?
Nei, de tjener allerede mer enn nok
Selvsagt, en god pensjon er viktig
Bryr meg ikke

Se resultat
Unødvendig
Gullsmed Hans G. Loos slår av en prat med streike-teamet på Egertorget i Oslo sentrum.

- Jeg synes denne streiken virker unødvendig. Det virker som begge parter er på glid, men ingen vil gli slipp på et prinsipp. Men journalistene har ikke en livsviktig funksjon. Det mange andre yrkesgrupper hvor en streik hadde rammet vanlige folk verre, sier Loos.

Ingen kjeft å få
Streikende Aftenposten-medarbeider Trygve Berg synes det er betydelig lettere å selge årets streikeargument enn krav om mer ferie.

- Ingen kjefter på oss, og veldig mange tar velvillig imot informasjonsmateriellet vi deler ut, sier Trygve Berg.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere