RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Veldig positivt for SAS

SAS-aksjen går rett til værs på meldingen om at konsernledelsen får gjennomført planene sine. – Dette er glitrende nyheter for SAS, for konkurrentene er det en mørk dag, sier flyanalytiker.

Nyheten om at SAS-ledelsen klarte å komme til enighet med de kabinansatte i Sverige og Danmark, samt pilotene, skapte feststemning på børsen.

SAS-aksjen gikk rett til værs da børsen åpnet onsdag, og en drøy time etter åpning er SAS opp 8,41 prosent i forhold til sluttnoteringen tirsdag. I Stockholm reagerte investorene tilsvarende, og sendte aksjen opp rundt 8 prosent.

Hans Erik Jacobsen, flyanalytiker i First Securities, er ikke i tvil om at SAS-ledelsen har lagt grunnlaget for en lysere fremtid med den presenterte restruktureringsplanen.

- Det er jo veldig positivt hva de har klart. Det setter SAS i stand til å bli et konkurransedyktig alternativ for de som skal fly i framtiden, utsiktene for selskapet er langt lysere enn hva de var tidligere, sier Jacobsen til TV 2 Nettavisen.

Med alle avtalene på plass skal SAS-konsernet spare 14 milliarder svenske kroner i årlige kostnader. Scandinavian Airlines deles i fire, med et nasjonalt selskap i hvert av de skandinaviske landene, samt en internasjonal del.

Jacobsen mener konsernet nå vil kunne hamle opp med de fleste konkurrentene, hva gjelder kostnadsnivå.

- De blir svært effektive og konkurransedyktige. I tillegg har de et godt merkenavn, sier Jacobsen.

Dermed kan konkurrenter som Norwegian gå tøffe tider i møte. Flyanalytikeren mener det ferske lavprisselskapet vil få betydelige større problemer med å holde på markedsandelen fremover enn hva de har hatt frem til i dag.

Kostnadskuttet som SAS gjennomfører vil ikke nødvendigvis føre til lavere billettpriser. Jacobsen tror flyprisene kan ha nådd en bunn på dagens nivå.

- Problemet fram til nå har vært for lave priser. De billigste billettene vil bli dyrere, mens de dyrere billettene blir billigere. Generelt kan prisnivået generelt vil kunne falle, men man kan ikke vente å fly rundt kloden for 200 kroner, sier Jacobsen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere