RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Vi er mer kyniske

Sist oppdatert:
Norsk forbrukere blir stadig sluere og mer kyniske i jakten på vervepremier og andre gratistilbud.

Vi er blitt eksperter på å utnytte det som finnes av gunstige vervepremier og lokketilbud, mener markedsføringskonsulent Anders Brandt.

- Nordmenn er blitt veldig opptatt av egen situasjon og egen økonomi. Vi er stadig mer villig til å gå lengre enn før for å oppnå fordeler, sier Brand.

Han mener flere og flere melder seg inn i bokklubbene bare for å få gratisbøker, at vi skifter mobilleverandør bare for å få ny telefon, og at vi ellers samler poeng og bonuser i det ene bonusprogrammet etter det andre.

Kynismen vises også i vår respekt, eller manglende respekt, for skatt og fartsgrenser, mener Brandt.

Egoister til salgs
Det er ikke bare forbrukerne som er blitt mer kyniske. Ifølge Brandt lar vi oss lettere selge, og blir derfor oftere kjøpt.

- Her er det to parter, og det blir på en måte en spiral. Jeg sier ikke at det er negativt, men det er mange i Norge som gjør ganske mye for å få en strandbag, sier Brandt.

Markedskonsulenten mener den økte kynismen blant forbrukerne er et uttrykk for økt egoisme.

- Vi kommersialiseres mer og mer, og blir mer og mer opptatt av hva vi kan få ut av forskjellige tilbud. Moralen taper for personlige fordeler, mener Brandt.

Følger utdanningen
Hvor slu folk er, følger utdanningsnivået, mener markedsføringskonsulenten.

- Det i hovedsak yngre mennesker uten utdanning som er mest kyniske i sin utnytting av tilbudene, men inntekten har lite å si. En voksen akademiker vil være mye lengre unna enn en yngre selger, sier Brandt.

Anders Brandt jobber i dag som markedsføringskonsulent i sitt eget selskap Best Consulting. Han har tidligere vært styreformann i Norsk Markedsføringsanalyse Forening.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere