RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Håvard Solem, TV 2 Nettavisen

190.000 gratis Ryanair-billetter

Sist oppdatert:
SAS-konsernet gikk på en real smell i fjor, og tapte 1,9 milliarder svenske kroner. Dermed blir det 190.000 gratisbilletter fra Ryanair.

Flyselskapet Ryanair lovte i forkant av resultatfremleggelsen fra SAS-konsernet at de ville gi bort 10.000 gratisbilletter for hver hundrede million SAS hadde i underskudd.

Litt dårligere enn ventet
Dagens tall viser at SAS-konsernet i 2004 hadde et resultat etter finanskostnader på 1,945 milliarder svenske kroner. Dermed må Ryanair skuffe ut flybilletter. 55.000 av billettene deles ut i Norge, 20.000 i Danmark, og 115.000 i Sverige.

Men helt gratis er ikke billettene. Flyskatt og avgifter på 162 kroner må passasjerene betale selv.

Ideen om å dele ut gratisbillettene kom fra Ryanairs Norden-sjef Lotta Lindquist-Brosjö.

- SAS går ut og profilerer seg som et lavprisselskap, selv om deres priser ligger vesentlig høyere enn våre gjør. Deres beste tilbud ligger jo rundt snittprisen vår, sier Lindquist-Brosjö til TV 2 Nettavisen.

Kommunikasjonssjef Peter Sherrard i Ryanair er slettes ikke overrasket over resultatet til SAS. Han tror SAS må handle raskt hvis de skal overleve som flyselskap.

- Jeg tror ingen selskaper kan fortsette å tape så mye penger. Dette må være en vekker for SAS. De må endre mye i selskapet sitt, og det er den eneste veien fremover, sier Sherrard til TV 2 Nettavisen.

Han lover at flyselskapet har kapasitet til å håndtere de 190.000 gratis flybillettene.

- 190.000 billetter er mye, men sammenlignet med antall billetter solgt vært år, 37 milloner, så er ikke dette så mye. Vi har hatt lignende tilbud før, så dette skal gå bra, sier Sherrard.

For en uke siden ble SAS dradd fram av Ryanair som et av selskapene som kanskje ikke vil overleve de neste årene.

- Det er åpenbart at SAS må gjøre noe. Selskapet koster skattebetalerne alt for mye penger. Men det er ingen grunn til at SAS ikke kan overleve som selskap, men da må det drastiske endringer til.

Forbedring på 407 mill.
På forhånd hadde analytikerne ventet seg et resultat på mellom 1,75 og 1,81 ifølge Reuters og SME Direct.

SAS-konsernet skriver i sin børsmelding at fjorårsresultatet var en forbedring på 407 millioner svenske kroner fra 2003.

Omsetningene endte opp marginale 0,6 prosent, til 58,073 milliarder.

SAS-sjef Jørgen Lindegaard skylder på dyr flybensin, overkapasitet og lavere inntjening per sete når han skal forklare de dårlige tallene. Lindegaard betegner resultatet som helt klart utilfredsstillende.

«Uventet godt» for SAS Braathens
SAS Braathens endte med et resultat på fire millioner norske kroner før skatt. Den norske delen av det skandinaviske konsernet omsatte for 10,4 milliarder kroner, og av disse utgjorde passasjerinntektene 8,209 milliarder.

Totalt reiste nærmere 8,8 millioner passasjerer med SAS Braathens, en økning på 3,6 prosent sammenlignet med året før.

Kabinfaktoren for hele året lå på 60,4 prosent, opp 2,9 prosent fra 2003.

- Trafikkmessig var 2004 et veldig tilfredsstillende år. Spesielt sterk er fremgangen på våre ruter til Sør-Europa, der vi så en økning i passasjerantallet på 28,9 prosent. Det er i første rekke husholdningene som flyr mer, noe som våre lave priser har medvirket til, sier administrerende direktør Petter Jansen i SAS Braathens i en pressemelding.

Jansen betegner fjorårsresultatet som «uventet godt».

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere