RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Adobe kjøper Macromedia

Adobe har fra før en dominerende posisjon på programvaremarkedet. Når selskapet i dag kjøper opp en annen stor aktør, ser vi dannelsen av en virkelig programvaregigant.

Informasjonen om oppkjøpet fra Adobe falt som en bombe på markedet i dag. Adobe ønsker å bla opp over 21 milliarder kroner for Macromedia.

Avtalen er godkjent av styrene i både Adobe og Macromedia, og en fullbyrdelse av sammenslåingen er forventet å komme i fjerde kvartal i år.

Produkter forsvinner
Macromedia er mest kjent for sin Flash-standard, som har blitt nærmest enerådende for animasjoner på nett.

I tillegg har Macromedia svært populære programmer som Dreamweaver for webutvikling og Director for applikasjonsutvikling for web og CD/DVD-distribusjoner.

Det er først og fremst disse delene av Macromedias portofølge Adobe er interessert i.

Adobe og Macromedia har til dels overlappende produkter, og det er forventet at Adobe vil kutte ut en rekke av Macromedias produkter ganske fort. Det er samtidig varslet noen oppsigelser i det nye konsernet.

Adobe blir også slanket
En kan også forvente at Adobe kommer til å kutte noen av sine egne programmer.

Et eksempel på dette er GoLive for webutvikling. Dette har ikke fått det samme innpass i markedet som Macromedias Dreamweaver.

Etter oppkjøpet sitter Adobe med rettighetene til både Flash og sitt eget PDF-format. Spekulasjonene har allerede begynt på hva Adobe kan få til med kombinasjonen av disse to formatene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere