RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Annonsefest på internett

Sist oppdatert:
Annonseomsetningen på nettet øker kraftig. Tar man med søketjenester, har omsetningen passert en milliard kroner.

Fra 2003 til 2004 økte merkevareannonseringen på internett med 35,5 prosent, klart mer enn noen annen kanal. I år venter formidlingsbyrået Carat Norge en vekst på 23,8 prosent, ifølge Dagens Næringsliv.

Da blir tallet i år 520 millioner kroner, og det betyr at nettet puster ukepresse/magasin i nakken og er i ferd med å bli den tredje største kanalen, etter TV og avis. Da vil fagpresse, radio og utendørs være passert i løpet av to år.

Milliard
I tillegg er dette bare en del av bildet. Portalselskapet Eniro, som står bak SOL og Kvasir, påpeker i en pressmelding at dersom man legger til rubrikk og søketjenester, kommer omsetningen opp i godt over en milliard kroner allerede i 2004.

Eniro melder om en omsetningsvekst på over 70 prosent fra 2003 til 2004.

Oppgangen nå kommer etter en brutal nedtur for nettannonseringen i 2001 og 2002, etter at dotcom-annonsørene ble borte.

Nå er det i større grad tradisjonelle annonsører som satser på nett. Dagens Næringsliv skriver i dag blant annet om flere av de store bilannonsørene som vil bruke mer på nett i 2005.

Internasjonalt
Trenden er internasjonal. I USA har store nettselskaper som Yahoo og Google i det siste steget på børsen på positive prognoser for annonsemarkedet.

Aksjeanalytikere sier til nyhetsbyrået Reuters at flere selskaper opplever så stor annonsepågang at de har problemer med å dekke etterspørselen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere