RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Annonsefest på internett

Annonseomsetningen på nettet øker kraftig. Tar man med søketjenester, har omsetningen passert en milliard kroner.
Sist oppdatert:

Fra 2003 til 2004 økte merkevareannonseringen på internett med 35,5 prosent, klart mer enn noen annen kanal. I år venter formidlingsbyrået Carat Norge en vekst på 23,8 prosent, ifølge Dagens Næringsliv.

Da blir tallet i år 520 millioner kroner, og det betyr at nettet puster ukepresse/magasin i nakken og er i ferd med å bli den tredje største kanalen, etter TV og avis. Da vil fagpresse, radio og utendørs være passert i løpet av to år.

Milliard
I tillegg er dette bare en del av bildet. Portalselskapet Eniro, som står bak SOL og Kvasir, påpeker i en pressmelding at dersom man legger til rubrikk og søketjenester, kommer omsetningen opp i godt over en milliard kroner allerede i 2004.

Eniro melder om en omsetningsvekst på over 70 prosent fra 2003 til 2004.

Oppgangen nå kommer etter en brutal nedtur for nettannonseringen i 2001 og 2002, etter at dotcom-annonsørene ble borte.

Nå er det i større grad tradisjonelle annonsører som satser på nett. Dagens Næringsliv skriver i dag blant annet om flere av de store bilannonsørene som vil bruke mer på nett i 2005.

Internasjonalt
Trenden er internasjonal. I USA har store nettselskaper som Yahoo og Google i det siste steget på børsen på positive prognoser for annonsemarkedet.

Aksjeanalytikere sier til nyhetsbyrået Reuters at flere selskaper opplever så stor annonsepågang at de har problemer med å dekke etterspørselen.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere