RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Åpner for rettferdig sjokolade i norske butikker

Merkeordningen Max Havelaar er i forhandlinger med Nidar om å lage såkalt rettferdig sjokolade for det norske markedet.

Målet er å gi fattige kakaobønder bedre betalt for sine produkter.

Merkeordningen Max Havelaar skal være en garanti for god handel mellom nord og sør. I Storbritannia har den britiske Coop-kjeden laget sitt eget sjokolademerke basert på en tilsvarende ordning, og opplevde en salgsøkning på 25 prosent, skriver Vårt Land.

Rapporten "Bitter sjokolade" fra Framtiden i våre henders forskningsinstitutt (FIFI) viser at råvareprisen på kakao i 2002 bare var en tredel av hva den var i 1982. Samtidig har etterspørselen etter sjokolade økt i vestlige land.

FIFIs rapport peker på at kakaobøndenes inntekter bør stabiliseres gjennom en garantert minstepris på kakao. Men den beste muligheten for utvikling er at fattige kakaoprodusenter hjelpes ut av råvarefellen ved at de selv foredler kakaoen, konkluderer rapporten.

I snitt stapper hver eneste nordmann i seg 8,6 kilo sjokolade i året, noe som plasserer Norge på fjerde plass i verden.

De norske produsentene Freia og Nidar omsetter sjokolade- og sukkervarer for om lag 2,5 milliarder kroner i året, mens de fattige kakaobøndene sitter kun igjen med lommerusk.

(NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere