RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(TV 2 Nettavisen)

Barn blir bombadert med reklame

Nær en femtedel av ordforrådet til barn mellom fem og syv år dreier seg om merkenavn, viser en danske undersøkelse.

En dansk undersøkelse viser at barn mellom fem og syv år kan rundt 1000 ord. Rundt 200 av disse er merkenavn.

- Den danske undersøkelsen er nokså nær hvordan situasjonen er i Norge, sier førstelektor i reklame og forbruk Trond Blindheim ved Handelshøyskolen BI til VG.

Han sier videre at undersøkelsen viser at barn husker TV-reklamer fra dagen før mye bedre enn voksne.

Den danske undersøkelsen viser også at mange barn blir i godt humør av reklame, og at den er med på å danne identiteten til barna.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere