RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Cornelius Poppe (SCANPIX)

Betaler blodpris for navneskifte

Sist oppdatert:
Fra Statoil til StatoilHydro og tilbake til Statoil igjen. Prislapp: 260 millioner kroner.

Styret i StatoilHydro orienterte i dag at de vil foreslå Statoil ASA som selskapsnavn ved generalforsamlingen 19. mai.

Gildet vil ha en prislapp på rundt 200 millioner kroner, melder kommunikasjonssjef i StatoilHydro, Ola Morten Aanestad, til Nettavisen.

Statoil ASA
Bakgrunnen for beslutningen er et brev fra Olje- og energidepartementet.

- Styret mottok et brev fra vår største eier, den norske stat, 29 februar i år, hvor vi ble orientert om at Olje- og energidepartementet kun ville stemme for et navn som holdt hovedvekten på Statoil, eller Statoil som navn alene, sier Aanestad.

Han minner om at StatoilHydro aldri var ment som noe annet enn et midlertidig navn.

- Hydro er et eget aksjeselskap med egne rettigheter for sitt navn. Det ville derfor ikke være lovlig for selskapet slik det står nå å kalle seg StatoilHydro utover 2009, sier Aanestad.

Slått sammen
Tungvekterne Statoil og Hydro ble slått sammen i ett selskap i oktober 2007.

Navnedebatten har rast i etterkant, og flere alternativer har vært vurdert.

Avtalen, slik den sto opprinnelig, tilsa at selskapet først skulle hete StatoilHydro, men at dette navnet kun var midlertidig. Planen var at selskap på sikt skulle få et helt nytt navn, med verken Statoil eller Hydro i navnet.

27. februar i år mottok styret et brev fra den norske stat, ved Olje- og energidepartementet, som klargjorde at «staten på generalforsamlingen bare vil stemme for et navneforslag der Statoil inngår, alene eller som den dominerende delen av et nytt navn».

Kostbare beslutninger
Et navnebytte er som kjent ikke gratis, særlig ikke når det er snakk om omprofilering av børskjemper i størrelsen til Statoil og Hydro.

Selv anslår Aanestad at prislappen i overgangen fra Statoil til StatoilHydro landet ett sted mellom 50 og 60 millioner kroner.

- Profileringen av StatoilHydro som nytt navn skjedde samtidig med fusjonen mellom selskapene, og store deler av pengene gikk dermed til legale ting i henhold til det formelt å skifte navn. I tillegg kom endringer i forhold til signaliseringen av navnebytte og omskilting eksternt og internt, sier Aanestad.

- Navnet ble også beholdt lenger enn det som opprinnelig var tenkt, noe som også har kostet selskapet, legger han til.

Betraktelig dyrere
Merkevareeksperten Brand Consulting mener imidlertid at prislappen kunne blitt mye dyrere.

Christian Sinding i Brand Consulting anslo i fjor at det vil koste mellom 2,7 og 3,6 milliarder kroner å gjennomføre en full utskifting av Statoil-navnet på hele det tidligere Statoil-konsernet, ifølge NA24.

Men disse tallene inkluderer bensinstasjonene, som altså StatoilHydro står fritt til å velge og gi nytt navn.

- Ikke riktig
Aanestad bekrefter at omskilting av bensinstasjoner i åtte land ville bidratt til en prislapp betraktelig høyere.

- Verken bensinstasjoner eller plattformer ble omskiltet i forrige runde. Dette er noe av det dyreste du kan gjøre, og vi ville fort havnet i milliardklassen. Men her har vi beholdt Statoil-navnet, og det vil vi fortsette å gjøre, sier Aanestad.

- Omtrent 200 millioner kroner
At Statoil nå tar navnet tilbake vil koste omtrent 200 millioner kroner, anslår Aanestad.

- Her inngår et videre skifte fra gammel profil i henhold til bygg, installasjon, klær, it verktøy og så videre og så videre, avslutter Aanestad.

Fra og med 1. november
Beslutning om nytt selskapsnavn og formålsparagraf fattes av StatoilHydros generalforsamling i Stavanger 19. mai.

Navneendring og ny profil på selskapet planlegges implementert fra 1. november 2009.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere