RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Faksimile

Betaler for jobbintervju

Sist oppdatert:
Arbeidsledige i USA tar i bruk geriljataktikk for å få jobb.

GÅ TIL NETTAVISEN JOBB:

USA fikk et nytt sjokk da den ferske arbeidsmarkedsrapporten ble offentliggjort fredag 6. februar. Hele 590.000 arbeidsplasser ble kuttet i januar, et langt høyere tall en forventet. Ledigheten er nå oppe i 7,6 prosent, noe som er en økning på 0,4 prosent siden desembertallene ble offentliggjort.

Det dårlige markedet i USA gjør at folk går nye og ekstreme veier for å skaffe seg jobb. Eller i det minste et jobbintervju.

Spørsmål om tilbud og etterspørsel
Javier Pujals, en arbeidsledig eiendomsmegler har gått til det skrittet at han har opprettet en webside der han er villig til å betale om noen tilbyr han et jobbintervju. For å reklamere for sitt nettsted, gikk han gatelangs med et følgende skilt: «Jeg kjøper jobbintervjuer. Gå til www.BuyAnInterview.com ».

Til Wgntv.com sier Puljas at det rett og slett er et spørsmål om tilbud og etterspørsel.

- Jeg er bare arbeidsledig, og det er ikke pest jeg har. Det hele handler om tilbud og etterspørsel. Det er vanskelig å finne jobber og man kan ikke få jobb uten et intervju, sier han.

Han mener at arbeidsgivere stort sett missliker jobbintervjuer.

- Det er så mange mennesker som nå ser etter arbeid, og arbeidsgivere hater jobbintervjuer. De må lage avtale, sette av tid og smile pent. Det tar tre minutter å finne ut om søkeren er den rette, og de må likevel sitte der i 20 minutter, sier han.

Se video under:

Tilbyr 800 dollar for et intervju
Ideen ble realisert etter at han vant 2000 dollar i et radioprogram, og bestemte seg for å investere gevinsten i en fremtidig karriere. Han tilbyr mellom 200 og 800 dollar for et intervju.

Pujas er ikke det eneste eksempelet på den vanskelige situasjonen som utspiller seg i USA om dagen.

Amerikas nye ansikt
Da bankinvestoren Joshua Persky hadde vært arbeidsledig i 11 måneder og var på nippet til å miste leiligheten så han ingen annen løsning enn å ty til geriljataktikk i jobbsøket.

I sin fineste dress og utstyrt med en dobbeltplakat med teksten: «Experienced MIT Grad For Hire», leverte Persky ut CV-er til lederne han møtte i bankstrøket i New York, ifølge Forbes.com. Hans bestrebelser ble plukket opp av mediene, og etter kort tid ble han et symbol for det mediene kalte «Den amerikanske økonomiens nye ansikt».

Han anstrengelser, som unektelig må ha føltes noe ydmykende, ble lykkeligvis belønnet med jobb i bankfirma.

Delt oppfattelse
Det er flere eksempler på at man går nye veier for å bli sett i den økende køen av søkere. Nylig undersøkte bemanningsselskapet «The Creative Group» hvordan ledere så på uortodokse jobbforespørsler.

52 prosent av lederne innen markedsføring mener at slike forsøk virker uprofesjonelle, og isteden ønsker seg en vanlig CV. 34 prosent mener at slikt er greit, så lenge det ikke tar oppmerksomheten bort fra den relevante informasjonen, skriver «The Creative Group» i sin rapport.

På en annen side syntes kun 26 prosent av ledere i reklamebransjen at taktikker utenfor normalen var negativt, mens 46 prosent mente det er OK.

Mer fra Nettavisen Jobb:

En romjobb venter på deg

- Sjefen kan lese e-posten din

Gratulerer toppsjefen tross SAS-sjokk

Hang opp plakater i sjefens garasje
Respondentene ble også spurt om å beskrive de mest kreative og uvanlige taktikkene de hadde erfart eller hørt om.

- En kandidat tok bilder av seg selv sammen med firmaets produkter, og sendte tre fotoer i uken i en hel måned.

- En person hang opp plakater av seg selv i garasjen der sjefen i firmaet parkerte.

- Søkeren sendte seks postkort, der hvert av dem var en del av et puslespill. Når de ble satt sammen, utgjorde postkortene en CV.

- En person sendte en eggekartong med falske egg sammen med en melding om at hun «leverer ferske ideer hver dag».

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere