RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Blanda drops fra Orkla

Sist oppdatert:
Orkla imponerte ikke helt med driften i første kvartal, men ekstraordinære salgsgevinster berget en solid bunnlinje.

Orkla fikk et resultat før skatt på 1.687 millioner kroner i første kvartal, opp fra 1.273 millioner, og klart bedre enn det snittet på 1.334 millioner som aksjeanalytikerne hadde ventet, ifølge en rundspørring gjort av nyhetsbyrået TDN Finans.

Ekstraordinært
Men dette tallet preges av solide salgsgevinster på Orklas store investeringsportefølje. Her har Orkla salgsgevinster på 512 millioner kroner. Det vises både til salg av aksjer og til eiendomssalg i Oslo.

Dette er en type overskudd som analytikerne ikke legger så stor vekt på fordi det i stor grad blir tilfeldig når selskapene velger å selge slike finansinvesteringer, og dermed få gevinstene bokført i regnskapet.

Driften svakere enn ventet
Ser man på selve driften, så viser omsetningen et fall fra i fjor, fra 13.515 til 13.273 millioner kroner. Da er oppkjøpte Elkem og Chips tatt med i fjorårstallene fra henholdsvis 1. januar og 1. mars. Omsetningen var lavere enn analytikersnittet, som lå på 13.761 millioner.

Også det underliggende driftsresultatet var svakere enn markedet hadde ventet, og bare helt marginalt over fjoråret.

«En styrket norsk krone, både mot eurorelaterte valutaer og dollar, samt en tidligere påske i år enn i fjor har negativ effekt på omsetningen i kvartalet, sistnevnte spesielt innen merkevareområdet. Svakere omsetning for kjemiområdet forklares i tillegg i stor grad av restrukturering og salg av virksomhet. Fortsatt annonsefremgang for mediavirksomheten og nylanseringer innen ¿ere områder bidro positivt i kvartalet», heter det i kvartalsrapporten.

«Sverige møter både Orkla Foods og Orkla Brands krevende markedsforhold med fokus på pris og vekst for handelens egne merker. Med unntak av dette har Orkla Foods og Orkla Brands en tilfredsstillende utvikling i kvartalet. For Orkla Media hadde Berlingske god resultatfremgang som følge av fortsatt positiv annonse- og kostnadsutvikling, mens Direkte Markedsføring hadde et svakt kvartal,» heter det videre.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere