RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Blander butikk og journalistikk

Dagbladet rakker ned på Celina Midelfarts og Fedons slankeprodukter samtidig som de markedsfører sin egen slankeklubb. - Uheldig, innrømmer ledelsen.
Sist oppdatert:

Før jul lanserte Dagbladet slankeklubben «Litt lettere». Et medlemskap i klubben koster fra 248 kroner. I løpet av få uker har klubben allerede fått flere tusen medlemmer, og er dermed blitt en kjærkommen ekstrainntekt for avishuset.

At klubben får mange medlemmer kommer ikke som noen overraskelse hos konkurrentene i slankebransjen. På redaksjonell plass slår nemlig Dagbladet både på papir og nett ut mot den ene aktøren i slankemarkedet etter den andre. I de samme sakene hvor konkurrentene blir kritisert, ligger det lenker til hjemmesiden til Dagbladets «Litt lettere».

I tillegg brukes ernæringsfysiolog Maria Thommessen som kilde i artikkelen. Hun er kritisk til Atikins- og Fedon-dietten. - Er virkelig Atkins- og Fedon-diettene så interessante hvis ingen klarer dem? spør Thommessen.

Thommessen er samtidig frontfigur for Dagbladets «Litt lettere». I presentasjon av klubben heter det at vektklubben er utviklet av Dagbladet.no sammen med Thommessen.

Uheldig blanding
Redaktør Rune Røsten for Dagbladet.no innrømmer at blandingen av markedsføringen av Dagbladets eget produkt og kritikk av konkurrenter i slankebransjen kan være uheldig.

- Jeg ser at dette kan oppfattes på en uheldig måte, spesielt når det er en type artikkel som dette. Men det er ikke slik at vi bevisst vil rakke ned på aktørene i slankebransjen for å fremme vårt eget produkt, sier Røsten.

- Hvilken tillit mener du leseren skal ha til dere, når dere selv er en aktør i slankemarkedet?

- Vi lenker jo til «Litt lettere» i de fleste sakene vi skriver om slanking, og det mener vi på en måte er uproblematisk. Dette er vårt tilbud og det er en tjeneste som vi selv går god for redaksjonelt sett.

- Hvordan er dette presseetisk forsvarlig?

- Akkurat i denne artikkelen hvor vi spesifikt omtaler konkurrenter, så hadde det kanskje vært en fordel om vi ikke lenket til «Litt lettere», sier Røsten.

Dagbladet fjernet torsdag lenken til «Litt lettere» etter henvendelsen fra TV 2 Nettavisen. Men linken er fortsatt med i andre saker der andre aktører i slankebransjen kritiseres.

Angriper Celina og Fedon
I ingressen til saken konkluderer Dagbladet.no med at «Vil du holde vekta lav, bør du styre unna motedietter som Fedon og Atkins». Røsten sier han ikke vil spekulere i hvordan Celina Midelfart og Fedon opplever den redaksjonelle dekningen.

- Tror du de synes det er rettferdig?

- Det får du spørre Celina og Fedon om. De vi har snakket med i anledning denne saken er jo kompetente folk, sier Røsten.

- En av ekspertene som rakker ned på Fedon og Atkins er selv en av Dagbladets egne eksperter i «Litt lettere»?

- Ja, og hvis hun var den eneste som uttalte seg, så ville det vært problematisk. Vi skal være varsomme med å bruke våre egne folk på denne typen ting.

- Synes du dette på noen måte er å blande journalistikk og salg?

- Nei, egentlig ikke. Jeg mener begge deler er redaksjonelle produkter.

- Finnes det noen som helst grense for hva slags salgsvirksomhet Dagbladet vil blande inn i de redaksjonelle produktene?

- Grensen er at vi er redaksjonelt ansvarlig også for «Litt lettere». Det er et produkt som vi går god for. Denne typen ting representerer noe nytt i norsk mediesammenheng, og vi ønsker en debatt velkommen om dette, sier Røsten.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere