RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Blåser i at Rimi blir utenlandsk

Sist oppdatert:
Dagligvarekundene blåser i om det er Stein Erik Hagen eller utlendinger som eier Rimi-butikkene, tror BI-forsker.

Hvem som eier dagligvarekjedene, betyr fint lite for hvilken butikk du og jeg velger å handle i, skal vi tro BI-forsker Pål Rasmus Silseth. Han er prosjektleder for den årlige kundetilfredshetsundersøkelsen Norsk Kundebarometer, hvor Rimi tidvis har gjort det svært dårlig.

- I utgangspunktet tror vi det betyr relativt lite hvem som står som eier. Det virker som om folk veldig trofaste mot nærbutikken sin. Beliggenhet betyr mer enn hvem som eier selve butikken, sier han til TV 2 Nettavisen.

- Det virker som om folk står med åpne armer også til å ta imot Lidl, selv om kjeden er utenlandsk, tilføyer han.

I den siste kundetilfredshetsundersøkelsen hadde Rema de mest trofaste lojale blant dagligvarekjedene, mens Rimi havnet et godt stykke ned på lista. Silseth tror grunnen til Remas suksess er at de har vært svært dyktige på markedsføring, og samtidig holder det de lover: Å være billigst.

Rema-gründer Odd Reitans blide åsyn dukker titt og ofte opp i ulike sammenhenger i mediene, men Silseth tror ikke Reitans personlige utstråling skaper noen kundestrøm til Rema-butikkene.

- En norsk eier som står fram positivt i media skaper positive ringvirkninger for bedriften, men viktigere for Rema er det at de har vært utrolig dyktige i å markedsføre konseptet sitt, og at de holder det de lover, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere