RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bruker ti millioner på lobby-virksomhet

I løpet av våren bruker skipsfartsinteressene ti millioner kroner for å påvirke Stortinget under behandlingen av skipsfartsmeldingen.

Norsk skipsfartsnæring sparer verken på penger eller arbeidsinnsats, og bruker hele ti millioner kroner på betalt kommunikasjon for å sjarmere politikere og folk flest. Stortinget skal avgi sin innstlling til skipsfartsmeldingen i midten av juni.

En solid andel av budsjettet er gått med til produksjon og visning av en to minutters reklamefilm på TV 2, skriver Kampanje.

I tillegg kjøres det en flaskepostaksjon, for å mobilisere ordførere og andre ledende lokalpolikere kysten rundt.

Maritimt Forum, som samordner arbeidet for maritim nærings interesser i Norge, er ansvarlig for kampanjen. En sentral aktør er Rederiforbundet.

- Kampanjen skal spre informasjon og skape større forståelse for næringens betydning. Har man ikke rederier i Norge, har man heller ikke bruk for andre ordninger, som nettolønn for sjøfolk, sier informasjonsdirektør Marit Jorunn Ytreeide i Rederiforbundet til Kampanje.

Med et budsjett på rundt ti millioner kroner, er vårens offensiv den største kampanjen i sitt slag i forbindelse med en politisk sak.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere