RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Tor Richardsen/scanpix)

Celina vil bekjempe billig-shampo

Sist oppdatert:
Celina Midelfart og andre dagligvareleverandører går til kamp. De mener matvarekjedene presser ut merkevarene deres til fordel for egen billig kosmetikk og shampo.

For å stå imot den fryktede Lidl-effekten, hvor andelen merkevarer viker plassen for kjedenes egne produkter, spytter Celina & Co også i et millionbeløp i en massiv, årlig merkevarekampanje, skriver Aftenposten.

- Kjedene har en uheldig dobbeltrolle som innbyr til maktmisbruk ved at egne merker gis konkurransefortrinn ved skjeve kalkyler, urimelig hyllepreferanse eller villedende reklame, sier Bjørn Eidem i Dagligvareleverandørenes Forening (DLF).

Eidem vil ikke utpeke noen versting blant kjedene.

På DLFs høstmøte i Sandefjord, vil han likevel, med de fleste av kjedekongene ringside, dra frem NorgesGruppens nye kjede Champion som et eksempel på dårlig forretningsskikk.

Målinger gjort av analysebyrået ACNielsen viser at merkevarene som kjedene selv produserer, har økt fra 10 til 12 prosent.

Med Lidl og Champion på plass, frykter dagligvareleverandørene at andelen raskt kan komme opp mot 20 prosent.

- Det vi ikke liker er at kjedene kommer i en situasjon hvor handelen gir sine egne merkevarer klare fordeler, bekrefter administrerende direktør Lars Midtgaard i kosmetikkleverandøren Midelfart & Co overfor Aftenposten.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere