RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Damene kjøper ferien på nett

Stadig flere kvinner kjøper reiser på nettet, viser en fersk norsk undersøkelse. Nytt er også at stadig flere over 60 handler på internett.

- Kvinnene har for alvor inntatt internett. Nettet er blitt en trygg og reell kjøpskanal for stadig flere mennesker. Når vi samtidig vet at sju av ti reiser tradisjonelt bestilles av kvinner, er det ikke overraskende at vi også begynner å dominere nettbruken, sier Lena Petersson, informasjonssjef i Star Tour.

I mars i år gjennomførte selskapet en undersøkelse hvor nesten 4500 kunder på nettstedet startour.no deltok. Over 65 prosent av respondentene var kvinner, en økning på 15 prosent fra en tilsvarende undersøkelse for tre år siden.

Ikke alle merker det samme utslaget. Hos Restplass.no står fremdeles menn for rundt 50 prosent av bestillingene.

Nesten 90 prosent av respondentene hadde handlet på nett tidligere, mot bare 63 prosent i 2001. I aldersgruppen 60 pluss hadde over åtte av ti handlet på nett tidligere.

Rolf Forsdahl, bransjedirektør i Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon, tror på sin side at hele reiselivsbransjen vil få ta del i oppgangen i 2004.

- Jeg vil tro på en oppgang på ti prosent fra i fjor. Nettandelen kommer til å stige godt, og nettmulighetene vil føre til at vi handler mer spontant og venner oss til å lete etter tilbud og kampanjer, sier han.

I fjor utgjorde nettsalget til Star Tour 12 prosent av det totale salget av feriereiser, mot sju prosent i 2002. Turoperatøren solgte i alt nettreiser for 145 millioner kroner.

- De siste ukene har vi ligget på mellom 15 og 17 prosent. I Finland ligger vi nå på rundt 27 prosent av totalsalget, så det er ingen tvil om hvilken vei dette går, forteller Petersson.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere