RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Paul Weaver (Mediehuset Nettavisen)

De soper inn millioner

Sist oppdatert:
Nettavisen opplever historiske trafikk- og salgsrekorder.

Mediehuset Nettavisen har vært gjennom en knallhøst.

Både Nettavisen, Side2 og Side3 har satt soleklare trafikkrekorder.

Men også på inntektssiden har man opplevd en gullhøst.

Inntektsveksten på 17 prosent
2011 kommer til å bli det året med høyest omsetning i Nettavisens historie.

Per november er inntektsveksten på hele 17 prosent mot samme måned i 2010.

Og derfor vil Nettavisen for første gang i historien gå med et overskudd. Det er mye takket være Christine Aannerud Skansen (40) og Sara Narvhus (32), som er mediehusets salgsdirektører for henholdsvis Nettavisen og Side 2.

- Nettavisen har hatt en veldig positiv utvikling i markedsandeler siste halvår, og omsetningene i både oktober og november er de høyeste på tre år, sier Skansen.

Hun forteller at den positive utviklingen først og fremst skyldes gode annonseprodukter som gir resultater tilbake til kundene våre.

- Vi opplever at kundene våre et svært fornøyd med Nettavisen-produktet. Nettavisen har gjort en veldig god jobb journalistisk og trafikkmessig i 2011 og det legger også annonsørene merke til, sier Skansen.

Norges største mannemagasin på nett
Nettavisens salgsdirektør forteller også at Side3, som ble etablert i september i fjor, er blitt en stor suksess i 2011.

- Vi har lyktes med de målsettingene vi satt oss for Side3, som på kort tid har etablert seg som Norges største fullverdige magasin for menn på nett, med 350.00 lesere i uken. Det er ikke mange nye nettsteder som blir etablert hvert år som kan vise til en slik kurve som Side3 nå opplever, både trafikkmessig og salgsmessig, sier Skansen.

Side3 satte for kort tid siden ukerekord med over 400.000 lesere.

Men nettsiden er enn så lenge en liten lillebror til Side2, som også har hatt en sterk høst.

Ny Side2-rekord
Side2 har satt rekord denne høsten med over 700.000 lesere på en uke.

Og også der går salget bra.

- Side2 har hatt en god utvikling kommersielt og hatt en vekst på 24 prosent i tredje og fjerde kvartal sammenlignet med fjoråret. Vi har lyktes godt med store, synlige formater og konseptsalg på tvers av Side2 og bloggerne våre, sier Sara Narvhus.

Hun forteller at Side2 vil satse sterk på mote i 2012.

- 17 november i år lanserte vi Side2 Catwalk. Dette er en satsing i samarbeid med flere av Norges største motebloggere. Tallene fra forrige uke viser 330.000 unike lesere. Vi er med dette Norges største på mote, sier Narvhus fornøyd.

De to salgsdirektørene er begge svært optimistiske med tanke på 2012. Og med god grunn. Nettannonsering vokser kraftig i 2011.

Etter ti måneder i år var det handlet nettannonser for 1,9 milliarder kroner, en vekst på 14 prosent i forhold til 2010.

Når det gjelder 2012, estimerer INMA at display/rubrikk vokser med 7 prosent til neste år – og da har de tatt i betraktning at den usikkerhet som finnes rundt eurokrisen fortsetter i 2012.

- Dette er tall vi liker og tall vi skal nå. I et stadig mer fragmentert medielandskap vil fokuset for 2012 være å fortsette den gode trenden vi er i, og fortsette å tilby noen av Norges mest attraktive annonseprodukter. Jeg gleder meg til å jobbe videre i Nettavisen med en salgsavdeling som tar stadig større markedsandeler i markedet, sier Skansen.

Deler ut tre iPad 2
I forbindelse med at Nettavisen for noen uker siden passerte 500.000 lesere på ett døgn, bestemte avisen seg for å dele ut fire iPad2 før jul.

I forrige uke ble vinneren Marie-Louise Lysén, men Nettavisen har fortsatt tre igjen.

For å være med på trekningen må du være med på vår Facebook-konkurranse og velge farge på den Ipad 2 du ønsker. Klikk deg inn her.

Vi gjør oppmerksom på at noen bare har skrevet ønsket farge på iPad på Nettavisens vegg på Facebook, noe som er feil. Man må velge farge på den iPad 2 man ønsker å vinne på konkurransesiden og registrere seg med mailadresse.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere