RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Derfor fikk Roger rik thai-dame av NAV

Sist oppdatert:
Roger Larsen har endelig fått svar på hvorfor NAV ga hans thailandske kone superlønn.

Høsten 2011, måneden Roger Larsen fylte 67, år fikk han plutselig drøyt tusen kroner mindre i pensjon. NAV «antok» nemlig at Larsens kone Pathumporn hadde 900.000 baht i lønn i Thailand. En lønn som er ni ganger høyere enn snittlønnen i Thailand på cirka 100.000 baht. Les mer i saken: Roger fikk rik thai-dame av NAV.

Larsen har klaget på vedtaket som han mener er riv ruskende galt. Han har dokumentert at kona ikke har inntekt i Thailand og gjentatte ganger spurt NAV om hvor de har fått inntektsopplysningen fra.

- Etter oppslagene i NA24 og Thailands Tidende har jeg endelig fått svar fra NAV. De ringte meg fredag 13. januar. Jeg hadde en forsåvidt hyggelig samtale med en saksbehandler i nesten 30 minutter, forteller Larsen til NA24.

Langt svar
- Hva var svaret?

- Hehe, ja, det er et godt spørsmål. For jeg opplevde det som litt flytende. Men hvis jeg skal oppsummere forklaringen jeg fikk så går det på at når jeg i høst gikk over fra AFP til alderspensjon så skjedde det en automatisk beregning av pensjonen min. Nå operasjonen ble utført hentet NAVs program inn siste inntekt min kone sto oppført med i Norge, sier Larsen.

Hentet fem år gammelt tall
I 2007, året før ekteparet flyttet til Thailand, hadde kona en inntekt på cirka 158.432 kroner.

- Men hvorfor i all verden henter NAVs system inn et tall som er fem år gammelt? Min kone og jeg har levert selvangivelse til Norge i hvert eneste år siden vi flyttet. Her går det klart frem at min kone ikke har inntekt, sier Larsen.

- Fikk du noen forklaring på hvorfor systemet hentet lønnstallet fra 2007?

- Nei, ikke annet enn at det har skjedd automatisk og at ingen saksbehandlere har rørt saken min.

Larsen mener saken hans viser at det må være noe grunnleggende galt med NAVs systemer. Han er uansett glad for signalet han fikk fra saksbehandleren i NAV.

- Jeg fikk den hyggelige beskjeden at jeg kan regne med at saken vil ordne seg for meg i nærmeste fremtid, sier Larsen.

NAV forklarer
NA24 har stilt NAV flere spørsmål i forhold til saksbehandling av nordmenn i utlandet og Thailand spesielt.

På spørsmål om hvordan NAV fastsetter ektfellers inntekt får vi et svar fra NAVs kommunikasjonsavdeling som er noe annerledes enn svaret Larsen fikk:

- Inntektsforholdene til bruker og brukers samboer/ektefelle blir vurdert individuelt i hvert enkelt sak. De opplysningene bruker har oppgitt blir brukt til bruker gir melding om endring.

NAV beklager
Etter at NA24 i flere artikler har fokusert på nordmenn som får problemer med NAV i Thailand svarer avdelingsdirektor i NAV Internasjonalt Berit Andreassen på flere problemstillinger reist i artiklene.

- Det er beklagelig hvis noen føler at de blir dårlig behandlet av NAV Internasjonalt. Vi skal behandle alle brukere likt uansett hvor i verden de bor. NAV Internasjonalt behandler alle søknader og henvendelser så raskt som mulig innenfor de saksbehandlingstider som gjelder. Det skjer dessverre at vi ikke klarer å svare så raskt som vi burde, og det beklager vi, sier hun.

Problem med postgang i Thailand
Hun innrommer at det er visse utfordringer med stønadssaker til de som er bosatt i Thailand.

- Postgangen kan ta svært lang tid og derfor ha en innvirkning på saksbehandlingstiden. I enkelttilfeller kan postgangen ta flere måneder, sier Andreassen.

Sender til feil adressat
Noe som typisk bidrar til lang saksbehandlingstid et at NAV ikke får tilsendt alle de dokumentene de trenger for å behandle en sak.

- Vi ser også at en del ganger blir henvendelser som egentlig skal til HELFO feilsendt til NAV Internasjonalt. Det bidrar også til å forlenge saksbehandlingstiden. Henvendelser som gjelder eksempelvis alderspensjon skal sendes til NAV Pensjon og ikke NAV Internasjonalt, sier hun.

NAV reiser til Thailand
Andreassen understreker at NAV Internasjonalt er klar over at det er store brukergrupper med informasjonsbehov bosatt i Thailand.

- Vi har derfor gjennomført informasjonsmøter flere steder i Thailand for brukere bosatt der. Det skal vi også i 2012.

Bruk nettet
Det viktigste rådet hun gir til brukerne i Thailand er å bruke NAV sine nettsider (www.nav.no / internasjonalt) og ”Mitt NAV”, samt å sørge for å fylle ut alle søknadsskjema og blanketter riktig og vedlegge all dokumentasjon som etterspørres, og sjekke at forsendelsen går til riktig mottaker (til NAV Internasjonalt eller NAV Pensjon eller HELFO eller andre enheter).

- Vi jobber med nye interaktive nettløsninger i NAV som vil effektivisere kommunikasjonen mellom bruker og NAV, men det er for tidlig å si noe om når dette vil være på plass, avslutter Andreassen.

Vi jobber kontinuerlig med å forbedre servicen og tjenestene til våre brukere.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere