RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Dine bilder, selgers ansvar

Sist oppdatert:
Skulle harddisken din gå i stykker, og du mister masse data, er leverandøren ansvarlig. Backup er ikke ditt ansvar.

Forbrukerrådet mener at hvis en harddisk går i stykker, har ikke kunden bare rett på et nytt produkt, de kan også kreve erstatning eller få betalt kostanadene ved å få dataene gjenopprettet av profesjonelle aktører, skriver Digi.no.

- Så lenge selgeren ikke kan sannsynliggjøre at kjøper har ansvar for funksjonsfeilen, må selger erstatte tap som kunden lider på grunnen av mangelen. Et av disse tapene kan være å gjenopprette data, sier Jarle Vinje i Forbrukerrådet.

Saken kom opp etter at Camilla Klevan hadde kjøpt en ekstern harddisk som tok kvelden etter ni måneder. Komplett tilbød Klevan en ny harddisk, men ikke å redde innholdet på disken. Dette var ikke Levan fornøyd med, og tok opp saken med forbrukerrådet.

Et slik krav skal ifølge Forbrukerrådet kunne fremmes opp til fem år etter kjøpet av harddisken. Kompletts jurist har enda ikke behandlet Forbrukerrådets konklusjon.

Les flere IT-saker på våre IT-sider.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere