RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Åserud, Lise

Du blir flådd av flere drosjer

Sist oppdatert:
Dess flere norske drosjer det er på norske veier - jo mer blir du flådd. Her er årsaken.

Forbrukerrådet slakter det norske drosjesystemet i sin ferske rapport.

Taximarkedet preges av manglende konkurranse, for lav kvalitet og en uoversiktlig prisstruktur. Blodpriser langt over maksimalpriser og sjåfører med lav kompetanse og språkkunnskaper hører også til kritikken.

- Dagens organisering er utdatert, og har opplagte utfordringer når det gjelder kvalitet og mulighet for kundene til å velge ut fra pris, sier forbrukerdirektør Randi Flesland.

Fleslands uttalelser kommer etter at Forbrukerrådet mandag offentliggjorde en 41-sider lang utredning av taximarkedet.

Flere drosjer gir høyere pris
Utredningen viser at taximarkedet er komplisert, og har en rekke særegenheter sammenlignet med andre markeder.

- Det er et paradoks at økt tilbud ofte resulterer i økte priser. Flere taxier betyr færre turer på hver sjåfør, som igjen må ta bedre betalt for å opprettholde inntjeningen. Dette viser både erfaringer fra Norge og våre naboland, sier Flesland.

Tar nesten dobbelt av maksimalpris
I rapporten skriver Akershus fylkeskommune følgende om prisnivået i sitt distrikt:

"Samtlige sentraler i Akershus har priser som ligger over de maksimale prisene i regulerte områder. Vår prisoversikt pr 1.2.2013 viser at prisene i gjennomsnitt er 25 prosent over maksimalprisen på ukedager og 39 prosent over på helligdager. Den dyreste sentralen i Akershus ligger 90 prosent over maksimalprisen på helligdager."

For kompliserte priser
Ifølge Forbrukerrådet er det bred enighet blant de fleste aktører at dagens prisstruktur er for komplisert, og gjør det vanskelig å få på plass en virksom konkurranse.

- Det er svært vanskelig for kundene å orientere seg om pris. Vi trenger en enklere prisstruktur og sammenligningsverktøy for å kunne orientere oss i dette markedet, sier Randi Flesland.

Dårlige kunnskaper og livslange løyver
Det fremkommer også at det flere steder er dårlig opplæring innen både service og geografikunnskap, samt manglende norskkunnskaper blant mange sjåfører.

- Vi ser at kompetansen blant mange løyvehavere og sjåfører ikke er god nok. Vi trenger offentlige eksamener, kjentmannstester og språkopplæring, understreker Flesland.

Forbrukerrådet mener også at det må bli enklere for sentralene og myndighetene å straffe brudd på regelverk, for eksempel med utestengelse og midlertidig fratakelse av løyve.

- Dagens ordning hvor man får livslange løyver, gjør det unødvendig vanskelig å fjerne personer som opplagt ikke burde drive med taxi, sier Randi Flesland.

Ber regjeringen ta grep
Flesland oppfordrer samferdselsministeren til å gjennomføre en grundigere utredning av drosjemarkedet.

- Nå har vi vist at taximarkedet ikke fungerer. Nå ber vi samferdselsminister Marit Arnstad gjøre noe med det, opplyser Forbrukerrådets direktør.

Etterlyser løsningsforslag
Direktør i Norges Taxiforbund Lars Hjelmeng kommenterer Forbrukerrådets rapport lsik overfor Nettavisen:

- Vi har sittet i lønnsforhandlinger og har derfor ikke rukket å lese hele rapporten enda, men så langt har den etter vårt syn flere positive elementer - men mangler også kanskje konkrete gode løsningsforslag å kommentere, sier Hjelmeng.

Ligger høyt over makspris
Han innrømmer at Taxi 3 Romerike har hatt veldig høye takster.

- Stemmer nok at de tidligere lå 90 prosent over maksimalprisene på helligdager. Men de har senket prisene sine fra 2. april 2013. Nå ligger de rundt 50 prosent over på helligdager. Selvsagt også en stor prisvariasjon, sier Hjelmeng.

Han opplyser at de tre største sentralene i Akershus (Asker og Bærum, Nedre Romerike og Øvre Romerike), som til sammen utgjør cirka 80 prosent av taxinæringen i Akershus, ligger i området 13-14 prosent over maksimalprisene i gjennomsnitt

Han forklarer at maksimalprisene settes av Konkurransetilsynet og gjelder for de områdene man mener det ikke er grunnlag for konkurranse.

- Det er uansett viktig å påpeke at kundene står fritt til å velge hvilken taxisentral de ønsker å kjøre med, og det er viktig at kundene er bevisste dette. Den enkelte taxisentral setter selv prisene for sine biler, sier Hjelmeng.

Har ikke sett rapporten
Heller ikke samferdelsdepartmentet har rukket å sette seg inn i rapporten.

- Vi er ikke kjent med innholdet i denne utredningen, og kan dermed heller ikke gi noen kommentar til den, opplyser statssekretær i Samferdselsdepartementet Lars Erik Bartnes overfor Nettavisen.

Mer fra Nettavisen:

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere