RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Bergsaker, Hugo (Scanpix)

Er din bedrift i faresonen?

Sist oppdatert:
Karmsund Maritime gikk dundrende konkurs i mars. Her er faresignalene for din bedrift.

To måneder har gått siden regjeringen la frem tiltakspakken. Til tross for det har flere bedrifter ennå ikke sett en krone av pengene og situasjonen er forlengst dramatisk. Nå er det nemlig de store og tunge hjørnestensbedriftene som ryker.

Kredittopplysningsforetaket Dun&Bradstreet har satt opp 11 tegn på at din bedrift står i fare for å gå konkurs.

600 uten arbeid
Også på Karmøy har de fått merket at finanskrisen har slått inn i norsk næringsliv med full tyngde. I kjølvannet av Hydro Aluminiums avvikling på Karmøy, meldte også Karmsund Maritime sin konkurs tidligere denne måneden.

Som følge står ytterligere 150 arbeidstakere i kommunen uten en jobb å gå til. Disse kommer i tillegg til de 450 som må gå fra Søderberganlegget på Hydro.

- Hvis noen vil se en krise i praksis, ta turen til Karmøy, sier tillitsvalgt i Karmsund Maritime, Helge Larsen, til Nettavisen.

- Solid årsregnskap
Karmsund Maritime dro inn nærmere 850 millioner kroner i inntekter i 2007, og landet et årsregnskap på i overkant av 37 millioner kroner.

Larsen er tydelig oppgitt over situasjonen.

- Karmsund Maritime hadde fulle ordrebøker, solid aksjekapital og fulle kontoer da krisen rammet oss. Det er forferdelig trist å miste jobben i et selskap som absolutt hadde livets rett, sier Larsen.

- Systemet virker ikke
Og her er det grunnleggende ting som ikke fungerer, mener Larsen.

Han har særlig regjeringens krisepakker i tankene.

- Intensjonen bak krisepakken har vært kjempebra, og regjeringen delegerte enorme summer til næringslivet. Men det i seg selv har liten betydning når systemet som skal få pengene i omløp ikke fungerer, sier Larsen oppgitt.

- Det nytter ikke å vifte med masse penger foran oss og si «Her er pengene, men dere får ikke tak i de», fortviler Larsen

Problemer hos banken
Larsen mener problemene for Karmsund Maritime startet hos banken i høst.

Selskapet fikk for alvor kjenne at blant annet byggelånsgarantier og kontrakter umiddelbart ble dyrere, som følge av krisen.

- Kontrakter inngått helt tilbake i 2006 og 2007 ble plutselig dyrere, og selskapet havnet i reforhandlinger. Her ble det nok gjort en del feil av bankene, mener Larsen.

Som følge ble resultatet en gigantkonkurs, mener han. Og det uten at det hadde trengt å bli det.

For ifølge Larsen var det ikke store beløper som manglet på å komme i mål. Men et nytt verdensbilde, og et trangere krav om sikkerhet og kapital fra bankens side, skapte store problemer.

- Hvis banken virkelig hadde mulighet til å hente ut penger fra disse bankpakkene, burde ikke pengene da ha gått til å redde arbeidsplasser i bedriftene, spør Larsen.

At det blir bygget vei og skoler hjelper ikke en kriserammet eksportindustri, påpeker han.

- Venter 7500
Markedsdirektør kredittopplysningsforetaket D&B, Kjell-Ola Kleiven, bekrefter at det i dagens marked vil ryke bedrifter med «livets rett». I tillegg til at flere mindre bedrifter med lav egenkapital nå ryker, vil også flere større foretak slite da verdensbildet har forandret seg i rekordfart.

Som følge er Kleiven lite optimistisk for 2009. Totalt sett forbereder han næringslivet på opp til 7500 bedriftskonkurser i løpet av inneværende år.

To og en halv måned inn i året har totalt 1305 norske bedrifter fått kroken satt på døren. Til sammenligning gikk 2768 bedrifter konkurs i hele 2007.

I tillegg skal nærmere 1000 selskaper ha fått landets laveste rating klassifisering «C», bare siden jul, ifølge D&B. Mange av landets tidligere så gullkantede selskaper kan dermed være i hardt vær.

Taper på «gullkunder»
For å begrense en fremvoksende ond sirkel, advarer nå Kleiven næringslivet mot å «anta» at kjente selskaper fremdeles er kredittverdige.

- Kundene norsk næringsliv taper mest penger på er gjerne tidligere gull kunder, sier kleiven til Nettavisen.

I følge D&B er 80 prosent av norske bedrifters tap på fordringer hos bedrifter som tidligere ble regnet som ens beste betalere. Disse kundene kjenner man gjerne som sin egen bukselomme. Sett i et slikt lys skulle mann nesten tro norsk næringsliv unngikk de største tapene, men slik er det altså ikke.

- De tidligere gullkundene nyter ofte ekstra goodwill fordi de alltid har gjort opp for seg. I slike tilfeller er gjerne kreditten betydelig og sikkerhet fraværende. Når du først merker at disse kundene overskrider antall kredittdager som er avtalt, så er det lov å stille spørsmål, sier Kleiven.

Et tap handler ofte mer om manglende vilje til å ville ta konfrontasjonen med kunden enn mangel på tilgjengelig informasjon, mener han.

- I dagens marked er dårlig porteføljestyring som russisk rulett. Kunder med manglende kontroll på dette området er de første som går dukken når tidligere gullkunder eller kritiske leverandører takker for seg, sier Kleiven.

Sjelden overraskende
Som kunde er det viktig å ha et våkent blikk på leverandøren- og omvendt.

- Norske konkurser kommer sjelden som en overraskelse på dem som kan kjennetegnene, sier Kleiven til Nettavisen.

- Blant annet unnlot halvparten av de totalt 900 bedriftene som gikk konkurs i januar og februar ikke årsregnskap for i fjor. Dette er for å skjule resultatet for offentligheten så lenge som mulig, forklarer Kleiven.

Følgende kjennetegner et selskap på randen av konkurs:

- Selskapet har negativt driftsresultat over flere år.

- Selskapet har negativ kontantstrøm.

- Selskapet har stort varelager i forhold til omsetning.

- Selskapet begynner å få akutte likviditetsproblemer og betaler sjelden regninger i tide.

- Selskapet pådrar seg sine første betalingsanmerkninger.

- Selskapet unnlater å levere regnskap i henhold til statens frister.

- Selskapet pådrar seg varslende revisoranmerkninger.

- Selskapets revisor fratrer.

- Selskapets styre endres, og det kommer eventuelt også endring av daglig leder.

- Rett før konkurs endrer ofte selskapet navn.

- Rett etter konkurs startes selskapet opp igjen med gammelt navn.

For øvrig er også selskapets alder en viktig driver med hensyn til konkursrisiko, påpeker Kleiven.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere