RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(TV 2 hjelper deg)

Et sofavrak

Sist oppdatert:
Ekteparet Vrbanc kjøpte to like sofaer hos Living. Den ene var ødelagt ved ankomst, og de mente det var en selvfølge at de fikk ny. Men så enkelt var det ikke!

Veien fram til valget av sofa var lang for ekteparet Jenny og Nicolai Vrbanc. Paret var innom en rekke møbelforretninger for å finne fram til ”sin” sofa. Da de til slutt bestemte seg for å bruke 14 500 kr på to Engell-sofaer i rødt stoff, måtte de enda vente tre måneder for å få sofaene levert fra Living. Forventningene var desto større da de endelig ble levert til leiligheten på Bislett i Oslo.

Brukket på tre steder
Men så begynte trøbbelet – den ene sofaen viste seg nemlig å være ødelagt.

- At det var et hull i stoffet i sofaen så vi med en gang de leverte den, og vi tenkte ikke så mye over det, foruten at de sa vi skulle få en god kompensasjon. Da de dro, sjekket vi sofaen litt mer. Da oppdaget vi at den er skjev og brukket på tre steder, forteller Jenny.

Jenny kontaktet Living, og de sendte serviceansvarlig for å se på skaden. Overraskelsen var stor da han raskt slo fast at de ville bytte de ødelagte delene, ikke sørge for en ny sofa til kunden. Ekteparet kunne ikke forvente noen kompensasjon, for varen ville bli god som ny.

Uklar rettighet
Den nye forbrukerkjøpsloven er på forbrukeren sin side. Paragraf 29 sier at ”Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering)”. Ekteparet følte seg derfor sikre på at det var opp til dem om de ville akseptere utbedring eller ikke.

Men så sier loven videre at ”Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader”. Living hevder at det er urimelig dyrt å levere ny sofa til paret, når de vil få en fullgod sofa ved å akseptere bytting av deler.

Forbrukerrådets Jarle Vinje er imidlertid klar på at kostnadene ikke er urimelige:

- Jeg kan ikke forstå at kostnadene ved omlevering skal bli urimelige høye i dette tilfellet. Møbler og sofaer blir også masseprodusert i dag, og selger kan også utbedre sofaen og selge den som b-vare. Og hvis han skulle ha et tap på det, så kan han kreve det dekket av sin leverandør, sier Vinje.

Oppgjørets time
TV 2 hjelper deg inviterte Livings markedssjef Einar Bent Jensen hjem til ekteparet Vrbanc, og han vil gjerne ha fornøyde kunder. Hans tilbud til kundene er at Living bytter ut de ødelagte delene og bestiller en ny sofa så snart som mulig.

For Nicolai er det imidlertid bare en løsning som er aktuell.
- Vi har lett etter sofa veldig lenge, vi liker denne og synes den er fin,, men vi liker ikke å bli behandlet på denne måten. Helst av alt ønsker vi å heve kjøpet, sier Nicolai Vrbanc.

Jakten er ikke over
Og dette blir også enden på visa. Living tilbød familien å låne sofaene til de fikk levert nye fra en annen forretning, og de har fått pengene sine tilbake. Nå går Izabella, Nicolai og Jenny til en annen møbelhandler på leting etter drømmesofa for andre gang i år.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere