RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Shutterstock

Får du pengene tilbake?

Sist oppdatert:
Norwegian har fått Sterling-konkursen midt i fanget. Her er kundene som får hjelp... og de som ikke får det.

Flyselskapet Norwegian stiller opp for svært mange av de nordmenn som er rammet av konkursen i Sterling (se lengre ned i saken). Men skulle du være en av de få som ikke Norwegian kan hjelpe, så kan du ta det med ro. Du er dekket allikevel.

At reiseforsikringer ikke gjelder ved konkurs spiller ingen rolle. For sannsynligheten er stor for at du er dekket av en av følgende:

Betalt med VISA og/eller MasterCard
- Har du betalt reisen med ett bankkort med VISA-logo eller Mastercard-logo får du dekket tapene dine, sier pressekontakt Anders Bigseth i Teller til Nettavisen.

Du tuller ikke nå, er det ikke bare hvis du har kjøpt reisen med kredittkort i henhold til kredittkortloven?

- Nei da, kortselskapenes regler gjelder uavhengig om du har betalt med bankkortdelen av kortet eller kredittkortdelen. Alt du behøver å se etter er om kortet har en VISA-logo eller Mastercard-logo.

Han minner om at det er en forutsetning som gjelder.

- Billetten eller reisen må være kjøpt når du ikke selv er tilstede. Det betyr i prakis at billetten eller reisen må være bestilt via internett eller telefon, sier Bigseth.

Det store antall kunder med et slikt kort (over syv millioner VISA-kort utstedt i Norge) betyr i praksis at alle voksne nordmenn er dekket.

Ikke tilstede når du betaler
- Så dersom jeg står i Roma og Sterling-flyet hjem er innstilt, så er det bare å dra VISA- eller Mastercard-kortet for å kjøpe en ny reise hjem?

- Nei, dersom hverken Sterling eller Norwegian hjelper deg, må du nok kjøpe ny billett selv. Men du får dekket hele eller deler av det beløpet du betalte for den opprinnelige billetten, sier Bigseth.

Ifølge Bigseth gjelder reglene for alle VISA- og Mastercard-kunder i hele verden.

Nettavisen får bekreftet Bigseths opplysninger av DnB NOR.

- Så lenge du har en VISA-logo eller Mastercard-logo på kortet får du dekket et beløp tilsvarende de tjenester du har betalt for, men ikke har fått, sier informasjonsrådgiver Marit Giske i DnB NOR.

Pakkereise kjøpt av reisebyrå
Har du kjøpt reisen av et reisebyrå og reisen er en pakkereise er du mest sannsynlig dekket av reisegarantifondet.

- De aller fleste reisebyråene er med i reisegarantifondet. Eneste betingelsen er at du faktisk har kjøpt en pakkereise, sier daglig leder Signe Eriksen til Nettavisen.

Hva er en pakkereise?

- Det er at du har kjøpt mer enn én del av reisen. Du kan ikke bare kjøpe flybillettene, du må i tillegg ha kjøpt enten hotell og eller bilutleie i tillegg for at garantien skal gjelde., sier Eriksen.

Her sjekker du hvilke reisebyråer som er med i reisegarantifondet.

Norwegian hjelper de fleste
Norwegian og Sterling har hatt et tett samarbeid om ruter i inn- og utland. Da den ene samarbeidspartneren slo seg selv konkurs onsdag, fikk Norwegian kundeproblemene rett i fanget.

Nå sier flyselskapet at de skal gjøre det de kan for kundene som er innenfor samarbeidsprogrammet.

Inntil videre.

Disse får hjelp av Norwegian
Ifølge en pressemelding fra Norwegian jobber flyselskapet med å finne løsninger for å transportere kunder som skal til Stockholm som har bestilt billetten gjennom Norwegian. De som likevel ikke ønsker å bruke reisen sin vil få refundert sin reise.

De som har kjøpt billett inn og ut av Oslo gjennom Sterling på ruter som flys av Norwegian får fly som planlagt innen 9. november.

Passasjerer som har bestilt billetter gjennom Sterling på ruter som er fløyet av Sterling får tilbud om en rabatt på 50 prosent av tilgjengelig pris eksklusive skatter og avgifter hos Norwegian.

Resterende må klare seg selv.

Får ikke hjelp av Norwegian
Charterturister, billetter bestilt for reiser etter 9. november og andre som ikke faller innenfor ovennevnte får nemlig ikke noen hjelp av Norwegian.

Det er dårlig nytt for blant annet Steinar Setten. Han skulle ta med familien på sydentur sammen med en annen familie 8. november. Ettersom han har bestilt direkte gjennom Sterling kunne han falt innenfor ordningen.

Problemet er at han har bestilt tur fra Göteborg.

Dermed faller de to familiene i kategorien som ikke er prioritert.

- Göteborg er veldig vanskelig, og jeg beklager den fortvilte situasjonen de er i, men vi konsentrerer oss om inn- og utflyginger til Arlanda i Stockholm og Oslo Lufthavn Gardermoen, sier informasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen i Norwegian til Nettavisen.

Fortviler
Familien hadde gledet seg til late dager på Gran Canaria.

- Jeg forsto at dette kunne gå ut over oss da jeg fikk nyhetsvarsel på mobilen i morges klokken 07.00. Vi har forsøkt å kontakte kortselskapet vårt for å sperre betalingen, og vi har også forsøkt å ringe flyselskapet i Sverige. Der har vi sittet i telefonkø i en halv time uten å komme gjennom, sier Setten før han legger til:

- Men det er jo ikke pengene det står på. Vi bestilte allerede i mai og hadde virkelig gledet oss til å reise.

Rådet fra Norwegian er å kontakte kortselskapet for å se om de kan få igjen pengene sine.

Les mer om dine rettigheter ved konkurs hos Forbrukerrådet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere