RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Foto Knut Fjeldstad / SCANPIX

Fett utbytte lokker i Storebrand

Sist oppdatert:
Storebrand er tilbake på skinnene. Neste år lokker fett utbytte etter milliardsalget av If.

De siste par årene har Storebrands aksjonærer vært gjennom store prøvelser. Milliardunderskudd har gitt null i utbytte. Nå ser de vonde tidene ut til å være over for denne gang.

Storebrand betaler utbytte på 80 øre per aksje, til sammen vel 220 millioner kroner, for 2003. Men neste år kan det bli atskillig mer. Det skyldes salget av skadeforsikringsselskapet If for 5,2 milliarder kroner.

På en presentasjon onsdag sa konsernsjef Idar Kreutzer at et utbytte fra dette salget trolig vil bli bestemt på ordinær generalforsamling i 2005. Kreutzer understreket at Storebrand ikke skal brenne inne med kontanter som ikke er nødvendige for den løpende driften.

Ruger ikke på penga

- Jeg tror ikke på overkapitaliserte selskaper, sa Kreutzer.

Han la til at Storebrand heller ikke har tenkt å bruke pengene på oppkjøp.

- Jeg tror ikke på å gå ut å gjøre oppkjøp bare fordi vi nå har gjort et salg og har mye penger.

Dermed kan det ligge an til milliardutbytte. Storebrand skal riktignok nedbetale gjeld og ha penger til videre vekst. Kreutzer åpner også for at man kan tilgodese aksjonærene gjennom tilbakekjøp av egne aksjer.

Mangedobling?

Antar en likevel helt løselig at Storebrand bruker 750 millioner av de 5,4 If-milliardene til å betale utbytte, og Storebrands resultat blir like bra i år som i 2003, så blir det et hyggelig utbytte på 3,50 kroner per aksje.

I årene 1994 til 1997 betalte Storebrand et utbytte på mellom 50 øre og 90 øre per aksje. I 1998 ble det null. Så tok det seg opp i 1999 og 2000 med henholdsvis én krone og 1,10 i utbytte. I 2001 og 2002 hadde selskapet blodrøde tall og null utbytte.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere