RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Flere får se Zebra

TV 2s nisjekanal Zebra øker nå distribusjonen, og kommer inn i Canal Digitals grunnpakke.

I konkurranse med 12 andre kanaler var det TV 2 Zebra Canal Digitals kunder ønsket seg. Zebraen slo dermed ut Modern Times Groups to nisjekanaler ZTV og SportN i kampen om en plass i Canal Digitals grunnpakke, skriver Kampanje.

Vant i undersøkelse
I hele høst har det i TV 2-ledelsen vært snakket om at distribusjonen i Telenors kabel-tv-nett snart ville falle på plass for den nye lillesøsteren i TV 2-familien, TV 2 Zebra. Men hva man har gått og ventet på har ikke vært godt å forstå. Tirsdag denne uken ble det hele imidlertid klart, da Canal Digital kunne fortelle at kabel-tv-selskapet hadde gjennomført en markedsundersøkelse for å finne ut hvilken ny kanal Canal Digitals abonnenter ønsket seg.

Årsaken til det er at Telenors kabel-tv-plattform Canal Digital hadde funnet frem til en ledig kanalplass og ønsket i så måte å finne ut hvilken kanal Canal Digital-kundene ønsket seg.

- Vår oppgave er å ta hensyn til seerne, og det har vi også gjort denne gangen. Vi er veldig fornøyd med evalueringen av undersøkelsen. Vi er heller ikke overrasket over at norske og nordiskspråklige kanaler er noe seerne uttrykker at de ønsker seg når vi spør, sier informasjonssjef i Canal Digital, Cathrine Barth Nossum, til Kampanje.

Canal Digital sier selv at alle de aktuelle tv-kanalene er blitt vurdert i undersøkelsen som er utført av MMI Univero, i alt 12 i tallet, og at TV 2 Zebra havnet øverst på tv-seernes ønskeliste. Den endelige rangeringen av kanalene er ikke kjent, men i undersøkelsen kommer det frem at de «kanaler som kundene ønsker seg mest er TV 2 Zebra, Travel Channel, SportN og DR1».

Deltok med ZTV
I det svenske mediekonsernet Modern Times Group sier administrerende direktør, Hein Espen Hattestad, at han ikke var kjent med at SportN knivet om en plass i Canal Digitals grunnpakke.

- Vi har aldri hatt noen diskusjon om «SportN». Det vi har diskutert er ZTV, men der er vi heller ikke ferdige, sier Hattestad.

Hattestad vet ikke hvordan ZTV har falt ut på kanalundersøkelsen til Canal Digital.

- Vi har fått midlertidig beskjed om at det er TV 2 Zebra har fått den ledige kapasiteten, sier Hattestad.

Noen reell sjanse?
På spørsmål om Hattestad tror MTGs kanaler hadde noen reell sjanse på å slå TV 2 Zebra i Telenors og MMIs markedsundersøkelsem snur Hattestad spørsmålet på hodet.

- Du kunne stilt spørsmålet om hvilke kanaler som er de mest populære i riksuniverset i dag. ZTV er den 7. mest populære kanalen, sier Hattestad.

Markedsandelene til TNS Gallups tv-meter for november og desember i riksuniverset (12+) bekfrefter det Hattestad sier. ZTV lå i november på en markedsandel på 0,8 prosent, og var med det dobbelt så store som TV 2 Zebra som hadde 0,4 prosent. Så langt i desember har ZTV holdt på sine andeler, mens Zebraen har kapret ytterligere 0,1 prosentpoeng og ligger nå på 0,5 prosentpoeng.

TV 2 Zebra har dermed klart å klå en av hovedutfordrerne sine i multikanaluniverset, ZTV. Musikk- og ungdomskanalen til MTG er nemlig den første kanalen TV 2 har satt seg som mål å passere.

Gleder seg over SportN
MTG-sjefen er imidlertid glad for at hans nye sportskanal SportN, som er et samarbeid med NRK, gjør det så bra. Kanalen har siden den kom på lufta hatt en markedsandel på 0,3 prosent.

- At kanalen etter bare knappe tre uker på lufta allerede er så attraktiv blant folk er både overraskende og positivt, sier Hattestad til Kampanje.

Ingen stor «Frue-effekt»
Men selv om ZTV er større enn TV 2 Zebra i riksuniverset, er det Zebraen som nå kommer inn i Canal Digitals grunnpakke. Det kan kanskje være bra for TV 2 Zebra som sikkert har høyere ambisjoner enn de 8.000 seerne som så på en helt fersk episode av «Frustrerte fruer» på TV 2 Zebra i går.

For Hattestad blir det foreløpige ingen endringer. SportN og ZTV blir fortsatt å finne bak dekoder i Telenors kabel-tv-nett.

Barth Nossum sier det ikke vil bli aktuelt med nye endringer i Canal Digitals grunnpakke på kabel før tidligst høsten 2006, da det kan gjennomføres en ny kanalvalgsundersøkelse.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere