RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Lise Strandlien (Nettavisen)

Flere vil ha Katalysator

Sist oppdatert:
Aftenposten er ikke alene om å ville ha Katalysator Media. Nå har flere andre mediehus meldt sin interesse.

Katalysator driver nettsidene digi, DinSide og Propaganda, og samarbeider med iMarkedet og infosync.

Aftenposten har tilbydt seg å betale 25 millioner for Katalysator Media, meldte TV 2 Nettavisen på fredag. Etter det TV 2 Nettavisen erfarer, er Schibsted-avisen ikke alene om å vise interesse for nettsidene.

Både A-pressen og Aller-gruppen skal ha snust på mulighetene for å kjøpe seg opp på nett.

Å ha en nettsatsning er blitt en viktig del av mediehusenes strategi. Nettet trekker stadig flere lesere, og annonsekronene har begynt å rulle inn.

Nå kommer gullalderen
2004 ser ut til å bli et gullår for internett som medium, og aktører som ikke selv har bygd opp en vellykket nettsatsning får nå problemer med å kapre sin bit av kaka. Løsningen? Oppkjøp av eksisterende nettsider.

A-pressen har penger, men mangler et nettsted som virkelig trekker lesere. Aller-gruppen luktet på Nettavisen før TV 2 kjøpte opp avisen, og mangler også en lesermagnet på nett.

For Schibsted er oppkjøp av for eksempel Katalysator interessant, fordi internett ligger utenfor den nye eierskapsloven.

Ikke på selger'n
Administrerende direktør i Katalysator Media, Bernhard Steen, ønsker ikke å kommentere om selskapet har mottatt tilbud.

- Fram til en eventuell avtale er forhandlet fram, har vi ingen kommentarer. Skulle en avtale inngås kommer vi til å sende ut en pressemelding, sier Steen.

Han presiserer at selskapet ikke har noen umiddelbare planer om salg.

- Styret og eierne har ikke diskutert pris av den enkle grunn at vi ikke har vært på selger’n, sier han.

En pris på 25 millioner, som Aftenposten har tilbudt seg å betale, er latterlig lav, ifølge Katalysator-sjefen.

- På generelt grunnlag kan jeg si at 2004 ser ut til å bli året hvor markedet endelig blir spennende. Og det skal mye til for å skape seg en posisjon fra grunnen av i dag, sier Steen.

En av grunnene til avis- og mediehusenes plutselige interesse for nettmedier, ligger i den nye eierskapsloven. Her ligger internett utenfor loven slik den er i dag. For selskaper som vil posisjonerer seg, betyr det at det ikke er noen begrensninger på nettet.

- Det er ikke akkurat i mediets disfavør, sier Steen tørt.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere