RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Forbyr Viasat-reklame

Sist oppdatert:
Nå får ikke Viasat markedsføre abonnementstjenestene sine lenger. Kostnadsopplysningene holder ikke vann, mener Forbrukerombudet, og truer med kraftig bot.

- Det er ikke nok at Viasat lister opp alle priselementene i en tilbudspakke så lenge en lokkepris skrives med kjempestore bokstaver og den totale minsteprisen og annen informasjon har så liten skrift at det er vanskelig for forbrukeren å få med seg, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon i en melding.

Må oppgi alt
Bedrifter som selger sammensatte abonnementstjenester skal oppgi den faktiske minste totalkostnaden for kundene, ifølge en avgjørelse i Markedsrådet i fjor.

Selskapene får ikke lov til å bare fokusere på ett gunstig kostnadselement i markedsføringen.

Derfor har Forbrukerombudet vært i dialog med blant andre Viasat for å sikre at riktige kostnadsopplysninger blir gitt. Den ferdig summerte minste totalprisen skal være like fremtredende som en eventuell lokkepris.

Kan få kraftig bot
- Viasat har nå endelig begynt å oppi tjenestenes faktiske kostnader i markedsføringen. Men det er fremdeles mange forbrukere som blir lurt til å tro at tjenstene er billigere enn de er fordi mye av prisinformasjonen står med liten skrift. Så lenge Viasat ikke oppgir en ferdig summert total minstepris med tilnærmet samme meddelelseseffekt som en lokkepris, er markedsføringen ulovlig, konkluderer Thon.

Dersom Viasat ikke endrer markedsføringen sin, vil bedriften ilegges et tvangsgebyr på 400.000 kroner.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere