RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Fortsetter med ulovlig reklame

Sist oppdatert:
Postordefirmaet lovte å stoppe markedsføringen av «legens vidunderkur for overvektige», men nå prøver de seg igjen. I januar er alt lov i kampen om pengene fra lettlurte overvektige.

Postordrefirmaet Postkjøp AS i Drammen ignorerer påbudet fra Forbrukerombudet om å stanse markedsføringen av «legens vidunderkur for overvektige». For et halvt år siden lovte firmaet å stanse markedsføringen av «vidunderkuren», men nå er alle løfter glemt.

Forbrukerombudet påpekte våren 2004 at markedsføringen av «vindunderkuren» var i strid med markedsføringsloven.

Den suspekte slankepillen ble solgt gjennom postordre til mennesker som trodde den skulle ha en vektreduserende effekt. En undersøkelse av slankepillen viste at den i realiteten ikke besto av annet enn aspargespulver.

Brøt løftet
I juni lovte selskapet å stanse markedsføringen, men i juli ble det fortsatt sendt ut postordrekataloger med reklame for slankekuren. Daglig leder for Roy Thorud i Postkjøp AS forklarte markedsføringen med at de ikke rakk å ta ut annonsen før postordrekatalogen ble trykket.

Har du prøvd slankepiller?
Ja, de virker
Ja, men de funket dårlig
Nei, bruker andre slankemidler
Nei, er fornøyd med kroppen min

Se resultat

Fem måneder senere, i desember, gikk likevel en ny katalog i trykken med annonsen for «vidunderkuren». Annonsen er nøyaktig den samme som selskapet lovte at de skulle stanse i juni, men med et unntak – annonsen er nå oppdatert med informasjon om hvordan man kan bestille produktet via SMS. Dermed er annonsen på nytt distribuert i 1,5 millioner ekesemplarer.

Daglig leder i Postkjøp Roy Thorud kan ikke forklare TV 2 Nettavisen hvorfor slankepillen fortsatt markedsføres. Thorud forklarer at han har vært sykemeldt den siste tiden, men selskapet har ikke hatt noen annen fungerende daglig leder under Thoruds sykefravær. Thorud sier at han nå vil undersøke hvorfor produktet er blitt markedsført.

På spørsmål om produktet fortsatt er i salg svarer Thorud:

- Jeg vet ikke. Vi har 350 produkter vi selger her. Jeg kan ikke vite dette.

Kan bli bøtelagt
Nå risikerer Postkjøp en bot på flere hundre tusen kroner for brudd på markedsføringsloven. Forbrukerombudet vil onsdag ettermiddag diskutere saken i et møte.

I reklamen for «vidunderkuren» står det at man den « første helgen går ned opptil 1,5 kilo og fem cm fett i døgnet».

Selve navnet på kuren nevnes aldri. Forbrukerombudet omtaler den derfor bare som «legens vidunderkur for overvektige».

Videre kan man lese en kunngjøring fra leger som forteller om hvor fantastisk dette produktet er. Hvilke leger det er snakk om, står det derimot ingen ting om. Det vises også til flere «medisinske fakta» i annonsen, men heller ikke her står det noe om hvem som står bak informajsonen.

To jenter stiller i tillegg opp i annonsen og viser fram sin kropp før og etter at de miste kiloene. Hvem disse er eller hvor de kommer fra, er det heller ingen informasjon om.

Har du opplevd useriøse aktører i slankebransjen. Tips TV 2 Nettavisen her.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere