RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Paul Weaver (TV 2 Nettavisen)

Frekke kort-svindlere

Svindlerne går stadig nye veier for å tømme kredittkortet ditt. Sjekk de frekke forsøkene her.
Sist oppdatert:

Bruk av bank- eller kredittkort blir mer vanlig. Flere benytter seg nå av kredittkortet sitt både når de handler i butikken, på Internett eller når man skal betale for andre typer tjenester.

I USA går nå New York State Banking Department ut med en kraftig advarsel mot en ny type svindlere.

- Effektiv svindel
Ifølge New York State Banking Department blir forbrukeren oppringt av en eller annen som sier at han representerer sikkerhetsavdelingen i et stort kredittkortselskap.

For at folk skal tro at dette er seriøst, blir samtalen håndtert på en profesjonell måte. En ting som underbygger dette er at svindleren oppgir et falskt identifikasjonsnummer. Svindleren hevder deretter at grunnen til han ringer er fordi kredittkortselskapet har reagert på et uvanlig kjøp som er foretatt på kortet. Kjøpet er ikke på mer enn 500 dollar.

- I dette tilfellet er svindleren såpass troverdig at svindelen blir utrolig effektiv, sier kontrollør Diana Taylor i New York State Banking Department i en pressemelding på bankens hjemmeside.


Ber om sikkerhetskoden
Forbrukeren nekter for å ha gjort dette kjøpet, og svindleren forsikrer kortholderen om at dette kjøpet vil vises på forbrukerens neste kortutskrift. Deretter oppgir svindleren et falskt kontrollnummer for at forbrukeren skal få dokumentert den omtalte "svindelen".

Så ber svindleren om å få oppgitt det tresifrede sikkerhetsnummeret på baksiden av kortet. Dette gjøres angivelig for å forsikre seg om at forbrukeren virkelig er i besittelse av kortet nå. Når svindleren har denne informasjonen, har han alt han trenger for å benytte seg av kortet.

- Det er nettopp dette som gjør det hele ekstra troverdig. Svindleren kjenner allerede kredittkortnummeret ditt, og han spør derfor ikke etter det - kun den tresifrede koden bak på kortet, understreker Taylor.

Belastet i løpet av et kvarter
Svindleren foretar deretter en rask handel med kredittkortet. Et kjøp tilsvarende det han allerede har advart forbrukeren om i telefonen. Fra telefonsamtalen er avsluttet og til handelen foretas, tar det vanligvis ikke mer enn 15 minutter, ifølge New York State Banking Department.

Forbrukeren vil ikke reagere spesielt på dette i og med at han allerede er varslet om at et uvanlig kjøp er foretatt på hans kort.

- Meld fra om dette!
Banken råder nå forbrukere som mottar en telefon fra et antatt bank- eller kredittkortselskap til å legge på, og sørge for å melde fra til kredittkortselskapet og det lokale politiet. Forbrukerne rådes også til å overvåke alle transaksjoner som skjer på kredittkortet deres.

Hvis det viser seg at telefonsamtalen ikke er gjort av kredittkortselskapet, blir forbrukerne rådet til å sperre kortet sitt umiddelbart.

Her kan du lese hvordan du best mulig bør beskytte kredittkortet ditt.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere