RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Garanti eller reklamasjon?

Sist oppdatert:
Vet du hva forskjellen mellom garanti og reklamasjonsrett er?

Mange, både kjøpere og selgere, blander begrepene «garanti» og «reklamasjonsrett». Her får du en liten innføring.

Garanti:
Særskilte rettigheter en selger, produsent eller importør kan gi deg. Garantien er en slags «bonus» som gir deg bedre rettigheter utover forbrukerkjøpsloven. Følgelig er garanti ikke noe du har krav på å få. Har selgeren gitt deg en garanti, er han bundet av dette.

Reklamasjon:
Du har reklamasjonsrett i henhold til Forbrukerkjøpsloven. Dette gjelder varer kjøpt etter 1. juli 2002. Kjøp inngått før denne datoen er regulert av Kjøpsloven.

Reklamasjonsrett vil si at du har rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist. Vanligvis to år, men er varen ment til å vare vesentlig lenger, er fristen fem år.

¿ En vare er mangelfull dersom den ikke er som dere har avtalt.

¿ Du har krav på at varen har samme egenskaper og holdbarhet som tilsvarende ting i samme prisklasse.

¿ Du har krav på at produktet har den kvaliteten selgeren har opplyst direkte til deg eller gjennom sin markedsføring.

Selv om garantitiden er ute, vil du kunne reklamere på et produkt dersom det er mangler ved produktet:

Eksempel:
Frode Forbruker har en TV som er tre år. Plutselig en dag slutter TV-en hans å virke. På papirene Frode fikk da han kjøpte TV-en, står det at han har to års garanti.

Frode vet ikke hva feilen skyldes, men vil sende TV-en inn til undersøkelse. Selgeren må da opplyse Frode om at han må dekke utgiftene for undersøkelse og reparasjon dersom undersøkelsen viser at feilen skyldes Frodes bruk av varen. Frode har nemlig ikke krav på reparasjon dersom feilen skyldes slitasje eller unormal bruk.

Dette går Frode med på, og selgeren sender TV-en inn til undersøkelse. Dersom selgeren ikke finner årsaken til feilen under undersøkelsen, må selgersiden dekke reparasjonsutgiftene. Hvis feilen skyldes en iboende svakhet ved produktet, må selgersiden også dekke reparasjonsutgiftene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere