RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Gidder ikke gå i banken

Bruken av nettbank endrer bankkundenes vaner. En av tre dansker mener at de klarer seg helt uten personlig kontakt med banken.

Nettvante dansker ser stadig mindre grunn til å bevege seg inn i banklokalene. Dermed må bankene tenke nytt når det gjelder markedsføring, mener det danske analysebyrået Instant Answer.

En undersøkelse blant danske bankkunder sier at 90 prosent bruker nettbank. 80 prosent bruker nettbanken minst en gang i uken og tre av fire løser mer enn 75 prosent av sine bankforretninger på nettet. Dette er en klar fremgang i forhold til en tilsvarende undersøkelse to år tidigere, ifølge den danske avisen Børsen.

Tendensen bekreftes at datasentralen SDC, som er leverandør av nettbanktjenester til 80 lokalbanker. Her er antallet nettbanktransaksjoner mer enn firedoblet siden 2000.

- Dette betyr at bankene får en annen rolle. Kundene kommer bare til banken for de mer kompliserte tingene, og det øker kravene til rådgivningen. Det gjør det også vanskeligere å lage mersalg. Tidligere kunne bankrådgiveren nevne nye produkter under kundemøter, men det går man glipp av når det hele foregår på nettet, sier Instant Answers analysekonsulent Merethe King til Børsen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere