RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Jan Christian Grandre (TV 2 Nettavisen)

Gransker SAS for pris-dumping

Sist oppdatert:
Konkurransedirektør Knut Eggum Johansen (bildet) og hans stab jobber nå intenst med å avdekke om SAS Braathens driver ulovlig prisdumping ved å tilby flyreiser ned mot 323 kroner.

21. april i år gikk SAS Braathens ut og annonserte dramatiske kutt i billettprisene innenlands. Fra 12. mai kan du fly med SAS Braathens mellom byer i Sør-Norge for 323 kroner, og mellom Nord- og Sør-Norge for 498 kroner.

Dagen etter fulgte Norwegian opp, og senket prisene til henholdsvis 198 og 399 kroner.

Gransker SAS Braathens
Konkurransetilsynet undersøker nå om SAS Braathens’ lavpriskampanje kan være i strid med konkurransereglene. Det sentrale spørsmålet er hvorvidt selskapet nå selger flyreisene så billig at konkurrenten Norwegian før eller siden blir presset ut av markedet.

- Vi har ikke trukket noen klar konklusjon om hvor grensen går. Det er en problemstilling vi nå jobber intenst med, sier konkurransedirektør Knut Eggum Johansen til TV 2 Nettavisen.

Den storstilte kampanjen som SAS Braathens lanserte 21. april var den direkte foranledningen til at Konkurransetilsynet iverksatte sine undersøkelser.

- Bakgrunnen er at vi har lest i avisa og sett annonser som går ut på at SAS Braathens nå legger ut veldig rimelige billetter. Økt konkurranse ønsker vi velkommen. Det som skjer nå kan naturligvis være en kjempefordel for forbrukerne, men ikke hvis den dominerende virksomheten greier å presse ut den mindre konkurrenten, sier Knut Eggum Johansen.

Forbud mot rovprising
I konkurranserettslig sammenheng kalles fenomenet for rovprising. Både i Norge og EU er det forbudt for den dominerende aktøren å «påtvinge, direkte eller indirekte, urimelige innkjøps- eller utsalgspriser eller andre urimelige forretningsvilkår».

- Det er ikke forbudt å selge med tap. Det som er forbudt, er å følge en strategi som fører til at en dominerende virksomhet presser ut konkurrenter, forklarer Eggum Johansen.

I det norske luftrommet er SAS Braathens fortsatt å anse som den dominerende aktøren, til tross for at Norwegian stjeler stadig flere passasjerer. Ifølge Norwegians egne beregninger, har lavprisselskapet nå en andel på 13-14 prosent av det norske innenriksmarkedet.

Ikke lønnsomt?
Konkurransedirektøren påpeker at det er en vanskelig jobb å avgjøre om SAS Braathens driver ulovlig prisdumping. Tilsynet har i første omgang bedt om detaljerte kostnadsdata fra selskapet. Eggum Johansen vil ikke ha noen bestemt oppfatning av hvor smertegrensa går, men han tviler på om det over tid er lønnsomt å selge flybilletter for ned mot 323 kroner.

- Jeg vi tro at hvis alle om bord i flyet betaler 300 kroner, er det neppe regningssvarende. Men sånn er det ikke. Når flyet først går og det er ledige seter, er det lønnsomt for selskapet å prise setene slik at flyet fylles. Litt mer penger i kassa er bedre enn ingen penger i kassa, fastslår konkurransedirektøren.

SAS Braathens hevder på sin side at de tjener penger på lavprisbillettene.

- Med en billettpris på 323 kroner tjener vi penger, sier pressetalskvinne Siv Meisingseth i SAS til TV 2 Nettavisen.

- Illustrerer poenget
TV 2 Nettavisen avslørte tidligere denne uka at SAS Braathens tar gjennomgående priser til norske byer og tettsteder som ingen andre trafikkerer. Knut Eggum Johansen er overhodet ikke overrasket.

- Det er mange ruter hvor SAS fortsatt har reint monopol, og der ser vi at prisene ligger systematisk høyere. Det illustrerer veldig godt hvorfor Konkurransetilsynet er opptatt av å bevare og videreutvikle konkurransen i norsk luftfart, avslutter han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere