RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Thomas N. Witsø-Bjølmer

Hagen får råd av «vampyrblekksprut»

Sist oppdatert:
- Vi kan verken avkrefte eller bekrefte det, sier en av landets største arbeidsgivere.

Mandag kom nyheten om at styret i Orkla, som er et av Norges viktigste selskaper, har bestemt seg for å fjerne toppsjef Bjørn Wiggen med umiddelbar virkning.

Da Wiggen fikk stillingen i 2010, ble ansettelsen kjapt tolket som at Orklas sterke mann, Stein Erik Hagen, ønsket å selge ut ytterligere deler av selskapet. Med Wiggen i spissen har fokuset til Orkla vært på selskapets kjernekompetanse innen merkevarebygging, samt fusjoner og oppkjøp av merkevareselskaper.

Den strategiske endringen om å selge unna aksjeporteføljen og industrisatsingen, og sitte igjen med Orkla som et rent merkevareselskap, skal Orkla ha betalt i dyre dommer for.

Betaler «blekksprut»
Etter hva NA24 erfarer har Orkla i lang tid benyttet seg av verdens mektigste konsulentselskap, McKinsey, til å utarbeide strategien.

McKinsey skal ha hatt et helt team arbeidene med dette i svært lang tid, noe som garantert medfører en skyhøy faktura.

Så har da også Orklas kostnader knyttet til konsulenter, rådgivere og andre innleide tjenester eksplodert.

Fra å ha kjøpt slike tjenester for 676 millioner kroner i 2009 hoppet summen til hele 1.151 millioner kroner i fjor, ifølge selskapets årsrapport.

- Vi kommenterer aldri hvilke rådgivere det er vi bruker. Så vi kan verken avkrefte eller bekrefte det, sier Johan Chr. Hovland, direktør kommunikasjon og samfunnskontakt hos Orkla, til NA24.

Mckinsey har en enorm påvirkningskraft på valgene flere av verdens største bedrifter foretar seg. Med dette som bakteppe er det da også flere som mener at selskapet er verdens største «vampyrblekksprut».

Dette er en betegnelse, som etter finanskrisen, ble gitt til den amerikanske investeringsbanken Goldman Sachs. Økenavnet er ment å beskrive bankens tenktakler inn i mektige rom og ustoppelige tørst etter å suge til seg alt som lukter av penger.

FØLG NA24 PÅ FACEBOOK

Solgt for milliarder
Med utgangspunkt i strategiendringen skal alle Orklas eiendeler som ikke passer inn, ut. De siste årene har da også Orkla solgt unna verdier for flere titalls milliarder kroner.

Blant annet har selskapet kvittet seg med avisdelen, bryggerivirksomheten, finanshuset, eiendommer på Fornebu og Elkem, men det stopper ikke der.

Orkla skal nemlig også kvitte seg med Borregaard, aluminiumsselskapet Sapa og solenergiselskapet Rec.

- Bannlyste Mckinsey
Generelt fokuserer McKinsey på de 25 største selskapene i hvert land hvor de er representert. Men i Norge skal samarbeidet med Orkla ha vært dødt i lang tid, før Stein Erik Hagen ble selskapets største aksjonær.

Ifølge Dagens Næringsliv går det en historie i konsulentselskapet om hvordan forholdet fikk en knekk en gang på 80-tallet.

- McKinsey gjennomførte et kostnadskuttprosjekt i Borregaard as i Sarpsborg. McKinsey-teamet var forsinket til et møte, og bestemte seg for å ta helikopter. Foran ansiktet på ansatte som kanskje skulle miste jobben, landet helikopteret og ut steg tre-fire menn i mørk dress. Orkla og Borregaard-sjef, Jens P. Heyerdahl, skal ha funnet denne episoden så upassende at samarbeid med McKinsey heretter var uaktuelt, skrev avisen i 2001.

Med Mckinsey tilbake i manesjen er altså Borregaard blant de selskapene som Orkla og deres nye toppsjef Åge Korsvold, skal prøve å bli kvitt.

- Min viktigste oppgave blir å drive transformasjonen av Orkla til et rendyrket merkevareselskap. Orkla er Nordens ledende merkevarebygger. Vi skal bygge på konsernets sterke markedsposisjoner for å skape et sterkere Orkla, sier Åge Korsvold i en melding.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere