RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Montasje: Paul Weaver ( Mediehuset Nettavisen )/Faksimile Aftenposten)

Han skapte Norges mystiske matmilliardær

Sist oppdatert:
Ingen har mer makt over hva du spiser enn Johan Johannson (45).

For nordmenn flest er nok OL på Lillehammer det de forbinder med året 1994. Men samme år skjedde det også et annet mirakel, som i ettertid har påvirket nordmenn mer enn de to legendariske ukene.

Da slo nemlig Knut Hartvig Johannson, Sverre Lorentzen og Sverre Leiro seg sammen og startet arbeidet med å danne butikkgiganten NorgesGruppen, et samarbeidsselskap for grossister og detaljister.

Før dette hadde landets daværende matkonge Stein Erik Hagen takket nei til en fusjon.

- Vi hadde diskutert en fusjon der Hagen, ICA Sverige og Joh. Johannson skulle gå sammen. Det førte ikke frem, sier Knut Hartvig Johannson på egne sider.

Dette bruddet førte til at Joh. Johannson mistet om lag 40 prosent av omsetningen og sto igjen med en rekke regionale kjeder og enkeltstående butikker som kunder. I konkurranse med konkurrentene Hakon Gruppen, Reitan­gruppen og Kooperasjonen (Coop) ble det tatt grep.

Resultatet er en eventyrhistorie av de sjeldne.

- Fra slutten av 80-tallet og på begynnelsen av 90-tallet var Coop de som ble ansett som den største kjeden, utenom at det var kjede på den tiden. De hadde i hvert fall felles markedsføring. Johanson hadde samlet grossistvirksomheten. Så hadde de også laget en markedsføringskjede der de markedsførte seg under en felles hatt. Da Rema og Rimi kom så intregrerte de distribusjonen og detaljehandelen og forhandlet samlet med leverandørene. Dette kunne hverken Coop eller Johannson gjøre på slutten av 80-tallet, men Coop fortok den integrasjonen mellom de to leddene i 1991. I 1993 gjorde Johanson det samme. Da dannet de Norgesgruppen. Det var veldig godt gjort, sier Geir Myklebust, daglivareanalytiker hos Balanza, som den gang jobbet i Coop til Nettavisen NA24.

Mystisk milliardær
I dag er du kunde hos Norgesgruppen hver gang du handler på en av disse: Kiwi, Spar, Meny, Joker, Centra, Ultra, Deli de Luca, Mix, Dolly Dimples, Le Café, Nær Butikken eller Flust.no. Norgesgruppen eier i tillegg blant annet matmerkene Jacobs og Fresh, de står bak bonusordningen Trumf og eier Unil, som markedsfører deres produkter.

- Vi i Coop trodde dette skulle ta lengre tid, de har vært dyktige, sier Myklebust.

Og den som tjener mest på dine matvaner er ingen ringere enn Norges tredje rikeste mann.

Johan Johannson (45), som kontrollerer nær 70 prosent av NorgesGruppen, har en formue på hele 25,3 milliarder kroner, ifølge Kapital. Han ble matbaron da han overtok eierpostene i NorgesGruppen fra sin far Knut Hartvig Johannson og onkelen Thorbjørn Johannson, som er barnløs.

- Ja, sier Geir Myklebust på spørsmålet om Johan Johannson er Norges mektigste matvarebaron.

Men selv om Johan er rikere enn både Stein Erik Hagen og Odd Reitan er det de andre matbaronene man kjenner best til. Johan er nemlig svært mediesky og fronter ikke selskapet på noen som helst måte, noe som gjør at det til og med knapt finnes bilder av milliardæren.

- Han lar selskapet uttale seg i selskapets saker. Vi har en logisk arbeidsfordeling innad i vårt selskap, sier Per Roskifte, konserndirektør, kommunikasjon og samfunnskontakt, i NorgesGruppen til Nettavisen NA24.

Tross eierskapet har Johan frem til i fjor kun hatt en mellomleder-stilling i konsernet. I 2011 rykket han imidlertid nærmere toppen.

- Han er konserndirektør for detaljhandel. Jobber med eiendom og etableringer og analyser. Har en stilling og sitter i ledergruppen, sier Roskifte.

I tillegg til å være mediesky er Johannson også betegnet som en person med et lavt pengeforbruk. Han bor riktignok i Holmenkollen, men i et hus av den mer moderate typen. Huset kjøpte han nemlig i 2004 for kun 3,6 millioner kroner.

Roskifte har følgende kommentar på om det stemmer at Johan Johannson er av den spartanske typen.

- Ingen kommentar. Han gjør en bra jobb hos oss.

Skadeskutt konkurrent
Et åpent spørsmål er hvordan verden hadde sett ut dersom Stein Erik Hagen, som åpnet den første Rimi-butikken i 1977, hadde takket ja til fusjonen.

For etter at Hagen solgte sine butikker til Nederlandske Ahold, som eier 60 prosent, og ICA-kjøpmennenes Hakon Invest, som eier 40 prosent, for 9,7 milliarder kroner har det bare gått en vei for ICA-kjeden i Norge. Overskudd er snudd til milliardtap, vel halvparten av butikkene er lagt ned, omsetningen har vært anemisk og det har vært høylydt krangel mellom selskapets ledelse og de norske kjøpmennene.

Johan Johannson derimot har håvet inn på ICAs fall.

I 1998 hadde ICA en markedsandel på 98 en markedsandel på rundt 27 prosent, men i 2011 hadde denne rast til 14,1 prosent. NorgesGruppen derimot etablerte seg i 2011 som markedets største med en markedsandel på 37,4 prosent og en omsetning på 53,6 milliarder kroner.

- Mens ICA bare har gjort feil, så har Norgesgruppen bare gjort det riktige, sier Myklebust.

Mandag har det så blitt klart at hegemoniet til Johan Johansson blir enda større.

Blir enda større
Da ble det nemlig annonsert at Norgesgruppen overtar innkjøp og distribusjon til ICA. Det betyr at NorgesGruppen nå får over halvparten av markedet, mens Coop og Rema grovt sett deler resten.

Per Roskifte, forteller at samarbeidet er inngått for å at ICA Norge skal kunne redusere kostnadene og opprettholde virksomheten.

- Svenskene gjør disse grepene for å hindre nedleggelse av ICA Norge. Forbrukerne merker nok lite til samarbeidet da konkurransen opprettholdes mot forbruker, men dette er nok en avtale leverandører ikke liker. Når det gjelder myndighetene, så vil nok Konkurransetilsynet komme til å si noe.

Konkurransetilsynet varsler da også at de vil undersøke om dette svekker konkurransen mellom kjedene til ugunst for forbrukerne.

- Med en slik markedsstyrke er det fare for at dette samarbeidet kan svekke konkurransen. Det kan i sin tur gå utover forbrukerne, i form av høyere priser eller dårligere utvalg. Derfor er vi bekymret, og vil se nærmere på hvorvidt avtalen kan være i strid med konkurranseloven, sier konkurransedirektør Christine Meyer, i en melding.

En som er overrasket over nyheten er Myklebust.

- Jeg tenker at dette i hvert fall ikke bra for konkurransen. Nå blir det enda mindre konkurranse i norsk dagligvaremarked. Det er jo distribusjonsleddet hvor det bare blir tre aktører og det er veldig vanskelig å drive en dagligvare uavhengig av et distribusjonssystem bak seg. Slik at sånn vi i bransjen har regnet markedsandeler tidligere, blir ICA Norge å anse under Norgesgruppen selv om selskapet eies av ICA. For å si det sånn, dette faller dette i rekken av overraskende trekk fra ICA. Med norske øyne som en utenforstående analytiker, så virker det merkelig.

NorgesGruppen hevder imidlertid at denne avtalen er bra for folk flest.

- Vi får cirka sels milliarder i økt omsetning på Asko. Denne avtalen ligner litt på den med Bunnpris. De sa opp sin avtale med Asko i 2012. Da mistet Asko tre milliarder i omsetning, nå får de mye tilbake. Det vil være bra for forbrukerne, sier Roskifte.

Myklebust på sin side lurer på om dette er starten på en større avtale.

- At ICA ikke skulle klare å lage gode nok avtaler, jeg skjønner det ikke. Hvis dette ikke er første ledd i å selge ICA til NorgesGruppen, sier han.

Roskifte avviser imidlertid at oppkjøp er aktuelt.

- Nei, det er det ikke. ICA er størst aktør i Skandinavia. De har ikke lyktes så langt, det har bidratt til at de har sett på ulike måter å opprettholde driften. Det har ikke vært noe tema annet enn å se på logistikk og innkjøp. Det er grunnlaget for avtalen.

Dersom den nye avtalen blir banket igjennom vil det altså gjøre Johan Johannson enda mektigere enn hva han allerede er.

Stein Erik Hagen er i utlandet og ønsker ikke å kommentere saken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere