RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Har lært av sponsor-smell

Sist oppdatert:
Nordea måler effekten av hver krone de sponser idretten med. Banken har lært etter tap i hundre millioners-klassen på grunn av Sponsor Service-konkursen.

Nordea har et forventet tap på 270 millioner kroner etter at Sponsor Service gikk konkurs.

- Frem til midten av 1990-tallet ble idrettsponsing i for stor grad styrt av følelser og tanker om at det var spennende å være med, sier markedsdirektør Arne Lambech i Nordea til Dagens Næringsliv.

Etter at Sponsor Service gikk konkurs, er det mange sponsorer som får svi. Flere av avtalene som selskapet var involvert i, har i ettertid vist seg å ære verdiløse. Det stilles nå strengere krav til å dokumentere sponsingens effekt.

Nordeas sponsoransvarlig Bente Rasmussen plasserer slett ikke pengene uten nøye planlegging. Rasmussen har dokumentert at av de ti millionene banken bruker på sponsing, får de igjen verdier tilsvarende 25 millioner.

- Vi forsker på alle detaljer ned til hvor vi skal plassere sponsorskiltene rundt fotballbanen. Ut fra hvor tv-kameraene, vil det være områder som er mer verdifulle enn andre, sier Rasmussen til Dagens Næringsliv.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere