RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Hver tredje fortapt uten internett

Sist oppdatert:
Internett tar over som nyhetsmedium i Europa. Hver tredje europeer sier han er fortapt uten tilgang til internett.

Den nye undersøkelsen er hyggelig lesning for alle internettmedia, skriver danske ComOn.

Det er den pan-europeiske handelsorganisasjonen European Interactive Advertising Association som har utført undersøkelsen, og tallene er klare: Vi bruker og blir stadig mer avhengige av internett.

Fordoblet bruk
61 prosent av de spurte mener at internett er i stand til å holde dem oppdatert og i forkant av hendelser og halvparten sier at internett er deres favorittinformasjonskilde.

Hele 80 prosent mener nettet er det mest tidsbesparende mediet, mens 70 prosent synes internett er best til å levere det man ønsker, når man ønsker det.

- På bare 12 måneder er internetts andel av det samlede medieforbruket steget fra 10 til imponerende 20 prosent, sier direktør Christopher Hermansen fra internettreklamefirmaet Adlink.

Han tror at nettets framgang kommer til å få stor betydning for annonsørenes valg av medier framover.

Tv-reklame irriterer mer
Med en framgang til 20 prosent plasserer internettforbruket seg over både magasier og aviser, og ligger ikke langt unna radio.

Det er fortsatt tv som er mediet de fleste av oss bruker, men over en tredjedel av de personene som er online sier de ser mindre på tv fordi de bruker internett.

Reklame på tv irriterer også. 83 prosent mener det er for mye reklame på tv, mens mindre enn halvparten mener det samme om internettreklamer.

- Internett tilbyr en stadig større del av de elementene som tv i dag tilbyr annonsører, for eksempel streaming og lyd. Samtidig går tendensene mot større og mer synlige formater på internett. Dette, kombinert med at annonsørene opplever et fall i effekten av sine tv-annonser, bør få den konsevensen at en del annonsebudsjetter skifter mediegruppe, sier Hermansen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere